Design-optimalisering av profilbasert fagverkselement for traffikkmaster og-portaler
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2350222Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Lattix AS har utviklet og produsert lette og kollisjonssikre aluminiumsmaster til portalsystemer hovedsakelig for trafikkanvendelser siden 1995. I kombinasjon med lav vekt er produktene deres konkurransedyktige grunnet egenskaper som enkelt design, lave vedlikeholdskostnader, fleksible kundetilpassede løsninger og et fint utseende. Hovedutfordringen med veiportalene er å ha lavest mulig kostnader for å opprettholde konkurransedyktigheten. I den forbindelse ser man behovet for å utvikle et nytt profilbasert konstruksjonselement med fokus på de største driverne stivhet-styrke, kostnader, materialeffektivitet, vekt og redusere belastninger. Ved hjelp av tett samarbeid med Lattix AS er det avdekket kriterier og forbedringsmuligheter av dagens løsninger basert på krav fra vegvesenet og Lattix AS. I den forbindelse er det utviklet alternative konseptuelle løsninger som beregnes etter Norsk Standard NS EN-1991-1-4 «Laster på konstruksjoner Del 1-4: Allmenne laster Vindlaster» som grunnlag. Ved hjelp av innovative metoder og FE-analyser er det valgt et hovedkonsept som videre utvikles med hensyn til optimaliseringsstrategier, med en målsetting hvor lav vekt og lave kostnader er av stor betydning for å oppnå et konkurransedyktig produkt. Etter optimalisering av valgt hovedkonsept og et enkelt kostnadsoverslag, har man klart å utvikle en løsning av et konstruksjonselement som har lavere vekt, bedre stivhetsegenskaper og reduserte kostnader.