Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLædre, Olanb_NO
dc.contributor.advisorHjelmbrekke, Hallgrimnb_NO
dc.contributor.authorGuren, Even Fiskenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:31:25Z
dc.date.available2014-12-19T11:31:25Z
dc.date.created2013-09-09nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier646874nb_NO
dc.identifierntnudaim:8811nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/232504
dc.description.abstractDagens bygg- og anleggsprosjekt gjennomføres med ulik grad av suksess. Prosjekters tidligfase har fått relativt liten oppmerksomhet, selv om det er i disse faser man tar avgjørelser som har størst innvirkning på resten av prosjektet. Det er et paradoks at prosjektledelse først og fremst handler om håndtering av usikkerhet i gjennomføringsfase, der muligheten for å redusere usikkerhet er marginal sammenlignet med tidligfase. Mangelfull håndtering av usikkerhet er en av hovedårsakene til prosjektfiasko.Problemstillingene er utarbeidet med bakgrunn i teori og praksis. Den første problemstillingen søker å gi svar på hvordan usikkerhet håndteres i tidligfase av bygg- og anleggsprosjekt for å oppnå prosjektsuksess, mens den andre problemstillingen tar for seg hvordan adaptive prosjektledelsesmodeller håndterer usikkerhet i tidligfase.Litteratur- og dokumentasjonsstudie utgjør en betydelig del av oppgaven. Generelle og casespesifikke intervjuer er gjennomført og resultatene er diskutert i forhold til relevant litteratur. Gjennom casestudier er håndtering av usikkerhet i tidligfase studert i to ulike prosjekter. Casestudiene omfatter et prosjekt i Norge og et prosjekt i Storbritannia, henholdsvis ?Tullinkvartalet? i Oslo og ?Custom House Station? i Southampton.Prosjektsuksess er et komplekst begrep som følge av at prosjekter er temporære prosesser og oppfattelsen av suksess er subjektiv og tidsavhengig. Man må ta hensyn til de ulike perspektiver for måloppnåelse, suksessdimensjoner og suksessfaktorer som foreligger i et prosjekt. Tett samarbeid og involvering av kunde er en viktig del av usikkerhetshåndtering for å oppnå prosjektsuksess. Kundetilfredshet handler om prosjektets totale påvirkning og oppfyllelse av de grunnleggende målene for prosjektet.Strategi og suksess er nært knyttet til hverandre. En god prosjektstrategi synliggjør prosjektets perspektiv, posisjon og retningslinjer og fremstår som en viktig del av usikkerhetshåndtering i tidligfase. Dagens prosjekter har behov for en mer strategisk- og forretningsfokusert tilnærming for å oppnå prosjektsuksess.Det er bred enighet om at håndtering av usikkerhet i tidligfase er avgjørende for oppnåelse av prosjektsuksess. Håndtering av usikkerhet handler om å redusere risiko og realisere muligheter for å sikre at prosjektets mål oppnås. Tradisjonelt har oppmerksomheten vært rettet mot å eliminere risiko, mens realisering av muligheter har blitt neglisjert. For suksessfull håndtering av usikkerhet må man øke bevisstheten rundt prosjekters positive usikkerhet.Tilgang til informasjon er minst i tidligfase og en investering i mer informasjon vil gi gevinst i form av redusert usikkerhet. I tidligfase øker nytteverdien av å hente inn informasjon sterkt i forhold til kostnadene det medfører ? men det er svært viktig at informasjonen er relevant. Usikkerhet avhenger av prosjektets størrelse, kompleksitet og type.Metodene for å håndtere usikkerhet er mange og det kan være vanskelig å vurdere hvilke som er best egnet som følge av at metodene ofte har mange fellestrekk. I tidligfase er man godt tjent med å benytte enkle, konsensusbaserte metoder for å håndtere usikkerhet. Avanserte analyseverktøy er ofte lite hensiktsmessig i tidligfase fordi presisjonen i resultatene ikke blir bedre enn presisjonen i datagrunnlaget.Det foreligger to overordnete strategier for å håndtere usikkerhet. Den første er å redusere usikkerhet ved å velge en løsning der prosjektet er mindre eksponert for omgivelsene, mens den andre går ut på å redusere usikkerhet ved å skaffe mer informasjon og bedre kunnskap. Prosessen for å håndtere usikkerhet deles ofte inn i fire til seks trinn og bør inneholde identifisering, analyse, handlingsplan og oppfølging av usikkerhet.Adaptive prosjektledelsesmodeller er svært godt egnet for å gjennomføre komplekse prosjekter med høy grad av usikkerhet. En slik modell er kundeorientert og håndterer usikkerhet ved å planlegge ?just-in-time?, forvente endringer, fokusere på forretningsverdi, være tilpasningsdyktig og fleksibel. I motsetning til en adaptiv tilnærming vil tradisjonell prosjektledelse benytte samme tilnærming uavhengig av prosjekt. Det er behov for en mer adaptiv tilnærming til prosjektledelse og forståelse for at ?one size does not fit all projects?.Oppgaven er avgrenset til å se på en utvalgt, adaptiv modell. Rambøll Project Management Model er en stegbasert prosjektledelsesmodell for ledelse og verdiskaping i prosjekter. Modellen består av fire hovedfaser med faste beslutningsporter og åtte prosjektverktøy som skal støtte prosjektledelsen. I tidligfase utarbeides en usikkerhetsprofil som benyttes for å håndtere usikkerhet videre i prosjektet.Resultatdelen presenterer resultater fra generelle og casespesifikke intervjuer relatert til oppgavens problemstillinger. Først presenteres resultater knyttet til håndtering av usikkerhet i tidligfase for å oppnå prosjektsuksess. Deretter presenteres resultater som forklarer hvordan en adaptiv prosjektledelsesmodell håndterer usikkerhet i tidligfase. Diskusjonskapittelet diskuterer resultatene i forhold til relevant litteratur presentert i oppgavens teorikapittel.Konklusjonen tar utgangspunkt i litteratur og empiri. Først presenteres hvordan usikkerhet håndteres i tidligfase av bygg- og anleggsprosjekt for å oppnå prosjektsuksess. En rekke forhold knyttet til usikkerhetshåndtering avdekkes og det anbefales å benytte en prosess som inneholder identifisering, analyse, handlingsplan og oppfølging av usikkerhet. Deretter beskrives hvordan adaptive prosjektledelsesmodeller håndterer usikkerhet i tidligfase for å oppnå prosjektsuksess. Fleksibilitet, strategisk perspektiv og kundeorientering er viktige aspekter ved adaptive modeller. En utvalgt adaptiv modell, Rambøll Project Management Model, håndterer usikkerhet ved å investere tid og ressurser tidlig, fokusere på både risiko og muligheter og bruk av relevante prosjektverktøy.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleHåndtering av usikkerhet i tidligfase av bygg- og anleggsprosjektnb_NO
dc.title.alternativeManaging Uncertainty in the Early Phase of Construction Projectsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber126nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel