Kreativ problemløsning i bygg- og anleggsprosjekter
Abstract
Anvendelsen av verktøy for kreativ problemløsning er fersk i bygg- og anleggsbransjen. En nyopprettet innovasjonsavdeling i en rådgivende ingeniørbedrift har åpnet muligheten for å undersøke effekten av slike arbeidsmetoder.Oppgaven har studert spesifikke verktøys bruksområder, sammenhengen mellom innovasjonsprosess og utfall, deltakernes opplevde effekt, samt kreativ problemløsnings fremtidige rolle i rådgivende ingeniørbedrifter. Dette er gjort gjennom observasjon, intervju, dokumentstudium og spørreundersøkelse i fire case. Majoriteten av verktøyene er best egnet i prosjekters tidlige faser, men de kan også anvendes for blant annet å optimalisere møtestruktur, oppnå fokus på HMS, løse logistikkutfordringer og forbedre risikoanalyser.Små, tverrfaglige grupper som med utgangspunkt i et entydig formulert problem driver tidvis fasilitert brainstorming ? samtidig som de utsetter vurdering og fokuserer på det positive ved ideer ? later til å oppnå gode resultater i innovasjonsprosesser. Studien viser en sammenheng mellom stor variasjon blant ideer og ideer av høy kvalitet.Deltakernes opplevde effekt varierer. Rådgivende ingeniører opplever at kreativ problemløsning tilrettelegger for kreativ tenkning i høy grad, men er samtidig ikke fullstendig overbevist med hensyn til nytten. De kundedominerte gruppene merker ikke samme forbedring når det gjelder kreativ tilrettelegging. Likevel er de i sum positivt innstilt til innovasjonsprosesser.Kreativ problemløsning fremstår som hensiktsmessig for rådgivende ingeniørbedrifter, men de ansatte ønsker utporsjonert opplæring, trening i trygge omgivelser og tilgjengelig støtte underveis i reelle prosjekter. Okt formidling av resultater fra kreative prosesser til fremtidige brukere og kunder antas å kunne være formålstjenlig med hensyn til overbevisning av nytten.