Reisehastighet og fremkommelighet for buss: En analyse av rute 9 i Trondheim
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/232399Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har sett på de ulike reisetidskomponentene for en bussrute, eksemplifisert gjennom rute 9 i Trondheim. Flere turer er kartlagt med videoopptak, og det er kommet til følgene fordeling av reisetid i morgenrush: Kjøretid 45 % På holdeplass 15 % Inn og ut fra holdeplass 10 % Lyskryss 10 % Kø / trafikk 20 %Registreringene er sammenliknet med data fra Sanntidssystemet i Trondheim (SISST). Både start- og sluttiden på en tur i SISST har ofte store avvik fra det som er observert fra videoopptak. Oppgraderingen av SISST i november 2012 reduserte avvikene. På turene som er kjørt etter oppgraderingen rapporterer SISST i snitt 0,5 km / t for høy gjennomsnittshastighet. Ankomsttid på holdeplass er stort sett nøyaktig, men på enkelte holdeplasser er det et avvik på ± 20 sekunder. Metoden SISST bruker for å beregne oppholdstid på holdeplass gjør at det ofte blir store avvik. Det anbefales at man går over til å benytte åpning og lukking av dører til beregning av holdeplasstid. Rapportene som presenterer data fra SISST inneholder mange svakheter. Det anbefales å bedre muligheten til å hente ut data fra systemet gjennom direkte spørringer mot databasen.Analyse av reisetid mellom holdeplassene fra Lundåsen til sentrum avdekker to områder med store forsinkelser: Kø gjennom Heimdal sentrum Forsinkelse fra lyskryss i Trondheim sentrumBlant tiltakene som foreslås er kollektivfelt og bussveg i Hemdal sentrum og utvidet signalprioritering i Trondheim sentrum med enda høyere vekting av stamrutene. Totalt er det foreslått 11 tiltak som kan redusere reisetiden med rundt 7 minutter. Gjennomsnittlig reisetid i morgenrush fra Lundåsen til sentrum vil da gå ned fra 38 til 31 minutter, snitthastigheten vil få fra 21 til 28 km / t.