KVALITETSSTYRING I ENTREPRENØRBEDRIFTER: En studie av innovasjonsfokus, engasjement og prosessorientering ved generering av prosjekttilpassede kvalitetssystemer for bygg- og anleggsprosjekter i Skanska Norge AS
Abstract
I denne masteroppgaven studeres kvalitetsledelsesprosesser og kvalitetssystem i entreprenørbedrifter. Toppledelsens engasjement for systemrettet endringsledelse knyttet til kvalitetsarbeidet i bedriften er antatt å påvirke fokuset på og engasjementet for prosessledelse på mellomledernivå. Ledelse av bedriftsprosesser identifisert gjennom kvalitetssystemet er essensielt for å kunne gjennomføre kontinuerlig forbedring i alle ledd i bedriften, og for å sørge for at kvalitetssystemet kontinuerlig tilpasses til kunde- og interne bedriftskrav.Resultatene fra en spørreundersøkelse gjennomført i en større entreprenørbedrift viser betydningen av at toppledelsen engasjerer seg for å klargjøre ansvarsforhold, fokusere på prosessledelse og relevant utdanning av de ansattefor å stimulere til forbedringsarbeidi organisasjonen. Faren er ellers at mellomlederne ikke ser på prosessledelse og forbedringsarbeid som en del av deres ansvarsområde i tilstrekkelig grad. Stabsavdelingene kan da bli alene med ansvaret for forbedring og tilpasning med økt risiko for at kvalitetssystemet distanserer seg fra produksjonen som resultat. Konsevensen av dette kan være lav genereringseffektivitet i forhold til etablering av kvalitetsplaner for bygg- og anleggsprosjektene, og stor grad av egenproduserte kvalitetsdokumenter og systemer for prosjektgjennomføring uten den ønskede selvforbedrende effekt og manglende koordinering mot andre ledd i organisasjonen.