dc.contributor.advisor | Mork, Helge | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Aronsen, Viggo | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Mannsverk, Bjørn Roar | nb_NO |
dc.contributor.author | Nilsen, Trond Jøran | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:30:45Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:30:45Z | |
dc.date.created | 2012-11-22 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 571477 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:7188 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/232327 | |
dc.description.abstract | Vegen vest for Altafjorden, mellom Storsandnes og Alta, er en del av hovedferdselsåra mellom Troms og Finnmark. Her bygger Statens Vegvesen ny E6, hvor blant annet Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen inngår. I denne masteroppgaven har det for Talviktunnelen blitt gjort en vurdering av nytten til utførte forundersøkelser i tillegg til en vurdering av omfanget av utførte undersøkelser. I tillegg har det blitt sett på utførelsen av karlegging og registrering av berget i Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen og vurdert om dette utføres slik det skal. For å vurdere nytten til forundersøkelsene for Talviktunnelen har det blitt gjort en sammenstilling mellom kartlagte geologiske forhold før driving og registrerte geologiske forhold under og etter driving. Resultatene viser at kun fire av i alt åtte svakhetssoner ble påtruffet, i tillegg var sonene noe overvurdert i størrelse. Obligatorisk kartlegging er noe som ble innført etter blant annet rasulykker i norske tunneler, den siste var Hanekleivulykken i 2006, noe som førte til økt fokus på å registrere geologien under driving. Utførelsen av slik registrering er beskrevet i Statens vegvesens prosesskode 1. Observasjoner ved Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen har avdekket at dette ikke utføres slik det er beskrevet. Omfanget av utførte forundersøkelser for Talviktunnelen har vært lavt, mens undersøkelsesomfanget under driving derimot har vært som forventet i forhold til det som anbefales for liknende tunnelprosjekt. De utførte undersøkelsene under driving er vurdert til å være tilstrekkelig, mens det for forundersøkelsene skulle vært utført refraksjonsseismikk som hadde vært mer dekkende for tunneltraseen. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:7188 | no_NO |
dc.subject | MIBYGG Bygg- og miljøteknikk (2 årig) | no_NO |
dc.subject | Veg | no_NO |
dc.title | Vurdering av sammenhengen mellom forhåndsanalyser og kontrollarbeid under bygging og praktisk gjennomføring av geologisk kartlegging i tunneler etter innføringen av "Byggherrens halvtime" | nb_NO |
dc.title.alternative | Evaluation of correlation between pre-analysis and oversight activities during construction and practical completion of geological mapping in tunnels after implementation of Construction client s half hour | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 139 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |