Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLædre, Olanb_NO
dc.contributor.advisorHjelmbrekke, Hallgrimnb_NO
dc.contributor.authorGomsrud, Erik Selandnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:30:13Z
dc.date.available2014-12-19T11:30:13Z
dc.date.created2012-11-08nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier566293nb_NO
dc.identifierntnudaim:7382nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/232243
dc.description.abstractSom en følge av flere negative erfaringer knyttet til byggeprosjekter har konseptet med verdi fått økt oppmerksomhet, både i forskningsmiljøer og av byggebransjen selv. Denne studien tar sikte på å undersøke hvordan verdi kan defineres og identifisere hvilke metoder som brukes for å levere størst mulig verdi for kunden.Oppgaven begrenser seg til å omhandle alle prosjektrelaterte aktiviteter som tar sted i tidligfasen, og belyser problemstillingen gjennom et litteraturstudium og empiri fra en anbudskonkurranse hos en stor norsk byggherre.Verdibegrepet bør behandles som en konseptuell størrelse som omfatter en persons oppfattelse av differansen mellom fordelene og ulempene knyttet til ett prosjekt. Økonomisk kalles denne differansen konsumentoverskudd og refererer til det som ofte kalles verdi for pengene. Målet for enhver leverandør, må være å leveres størst mulig verdi til kunden, som ellers vil se til andre leverandører. For å klare dette er det avgjørende at leverandøren har en verdi-fokusert prosjekttilnærming. Denne tilnærmingen fordrer at man setter seg i kundens posisjon og benytter value propostions som en formell beskrivelse for hvordan en skal levere verdi til kunden. For å kunne gjøre dette er det avgjørende å vite hva som faktisk er kundens verdi til enhver tid. Derfor bør det benyttes en strukturell fremgangsmåte for sikre at de viktigste aktivitetene gjøres:1. Identifisering av kunde. Et hvert prosjekt bør starte med å identifisere alle prosjektets interessenter. Alle disse interessentene har forskjellige krav og behov på de forskjellige fasene i prosjektets levetid.2. Identifisering og prioritering av kundenes krav. Neste steg er å forstå alle kravene hvilke krav de forskjellige interessentene har. Disse kravene bør prioriteres etter hvor viktige de er for kundens opplevelse av prosjektet.3. Utvikling av konsept. På bakgrunn av det identifiserte behovsbildet utarbeides det prosjektmål og konsepter som maksimerer opplevelsen for alle interessentene i prosjektet. 4. Levering av value proposition. Prosjektets value proposition inneholder beskrivelser av hvilke opplevelser kundene vil oppnå som følge av prosjektet, og blir avgjørende for hvorvidt prosjektet skal besluttes igangsatt.Casestudien stuper inn i en anbudskonkurranse om prosjekteringsgruppe og fokuserer på hvordan tilbyderne strukturerer sitt tilbud for å vinne kontrakt. En tilbyder skiller seg positivt ut med en meget god besvarelse og er den eneste som får toppscore på det respektive tildelingskriteriet. Denne tilbyderen formidlet sin kunnskap på en meget god måte og var spesielt beskrivende innen prosjektrelevante områder som ikke var eksplisitt etterspurt i tildelingskriteriene. Det konkluderes med at det er samsvar mellom det litteraturen skriver om hvordan en leverandør skal utføre en verdileveranse og empirien fra caseprosjektet. Imidlertid er den teoretiske modellen kun knyttet opp i mot ett prosjekt, og validiteten må derfor vurderes som lav. Empiri fra flere prosjekter ville styrket konklusjonen i oppgaven.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.subjectntnudaim:7382no_NO
dc.subjectMTBYGG Bygg- og miljøteknikkno_NO
dc.subjectProsjektledelseno_NO
dc.titleVerdifokusert tilnærming til prosjektnb_NO
dc.title.alternativeValue-focused approach to projectsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel