dc.contributor.advisor | Nordal, Steinar | nb_NO |
dc.contributor.author | Strømme, Terje | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:28:55Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:28:55Z | |
dc.date.created | 2012-11-08 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 565992 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:8030 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/232081 | |
dc.description.abstract | Dette prosjektet tar for seg effekter av peleramming i sand. Fokuset i oppgaven er effektene av vibrasjonene og eventuelle komprimeringer de medfører. Studiet har hatt størst fokus på selve vibrasjonene og i noe mindre grad hvordan vibrasjonene oppstår og hvor store de eventuelt blir som følge av ramming av peler. Prosjektet er et forprosjekt for å kartlegge utbredelsen av problemet, sammenfatte aktuelle teori samt planlegge og utføre forsøk i sand for å se på effekter av peleramming i sand.I studiet er det planlagt tre forsøk, hvor to ble utført. Forsøkene dreide seg blant annet om å måle effekter i overflaten når en pel rammes og forsøke å finne en sammenheng mellom vibrasjonsnivå og komprimering i sand. Forsøkene ble utført med varierende vanninnhold og helt tørr sand. De aktuelle forsøkene viste seg å gi fornuftige resultater. Videre i prosjektet er det samlet sammen og studert noen tilfeller hvor det har oppstått skader i nærliggende konstruksjoner, antagelig som følge av komprimering i sanden.Resultatene av prosjektet viser flere spennende aspekter vedrørende problemstillingen. Likevel stilles det spørsmål ved utbredelsen av den, da det viste seg at slike tilfeller ikke forekommer så ofte. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:8030 | no_NO |
dc.subject | MSGEOTECH Geotechnics and Geohazards | no_NO |
dc.title | Effekt av vibrasjoner generert ved pelearbeider: komprimeringseffekt i sand/grus | nb_NO |
dc.title.alternative | Effect of vibrations caused by pile driving: Compaction in sands/gravel | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 112 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |