Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Geirnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:18:11Z
dc.date.available2014-12-19T11:18:11Z
dc.date.created2003-01-10nb_NO
dc.date.issued2002nb_NO
dc.identifier123373nb_NO
dc.identifier.isbn82-471-5142-1nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/228508
dc.description.abstractForeliggende avhandling er et resultat av ulike påvirkningsimpulser. Dels er det et sluttpunkt for to utviklingsprosjekt i tilknytning til lærerutdanninga. Disse vil bli presentert i kapittel 2. Imidlertid er bakgrunnen for både avhandlingen og de to prosjektene av mer grunnleggende art. På et nivå kan en se det som uttrykk for den oppmerksomhet og interesse som har hatt for læreren og hans/hennes utdanning og utvikling, en interesse som har vært med meg helt siden jeg selv fullførte allmennlærerutdanninga i 1980. Etter hvert har dette også blitt mitt primære yrkesfokus, i min hverdag som lærerutdanner siden 1989. Hva slags ideer skal vi gi framtidige lærere, og hvordan kan vi gjøre lærerutdanninga viktig, i den forståelse at den betyr noe positivt for å få stadig fram stadig gode lærere? Men dette tilsynelatende avgrensede spørsmål lar seg ikke likevel ikke besvare uten at det samtidig ses i sammenheng og åpnes for mer overordnede spørsmål. I avhandlinga vil en derfor finne en kontinuerlig pendling mellom et avgrenset fokus på den ”gode læreren” og samtidig den sammenheng dette fokuset må ses i. Som jeg i avhandlinga vil vise, har det i årene som har gått siden min egen lærerutdanning, vokst fram en økende skepsis til både idealer og arbeidsmåter i utdanninga. Od det mest problematiske har vært å se den etter min mening negative utvikling som har skjedd, ikke minst i det som er har vært mitt eget fag, pedagogikkfaget. Avhandlinga blir slik et forsøk både å reise en kritikk mot den retning utviklingen har gått, men samtidig også et forsøk på å finne fram til mulige alternativer.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherFakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelsenb_NO
dc.subjecten_GB
dc.subjectPedagogiken_GB
dc.subjectSOCIAL SCIENCES: Social sciences: Educationen_GB
dc.titleMøtets etikk og estetikk - betraktninger om et alternativt læreridealnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.source.pagenumber601nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelsenb_NO
dc.description.degreeDr.philos.nb_NO
dc.description.degreeDr.philos.en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel