Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvam, Hildenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:18:30Z
dc.date.available2014-12-19T11:18:30Z
dc.date.created2005-02-18nb_NO
dc.date.issued2005nb_NO
dc.identifier122612nb_NO
dc.identifier.isbn82-471-6916-9nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/228376
dc.description.abstractHovedproblemstillingen i denne oppgaven har vært å finne svar på hvorfor det rurale Mak Yong- teateret kanoniseres som nasjonalteater. Hvilke krefter er det som initierer en slik kanoniseringsprosess? Altså hvilke samfunnsmessige mekanismer er det som settes i spill når en tradisjonell teaterform kanoniseres som nasjonalteater? En like viktig problemstilling som også var den som i utgangspunktet initierte forskerinteressen min for Mak Yong-teateret har vært knyttet til de ulike ”skikkelsene” til Mak Yong-teateret. Hvordan kan en og samme teaterform opptre i så forskjellige skikkelser? Hva er det som skjer med et tradisjonelt teater når det blir kanonisert som nasjonalteater og hvilke konsekvenser får det for teateret, dets publikum og aktører?nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherDet historisk-filosofiske fakultetnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:26nb_NO
dc.titleDen tapte ritus : malayisk Mak Yong-teater i transformasjon fra ruralt til nasjonalt teaternb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.source.pagenumber249nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for kunst og medievitenskapnb_NO
dc.description.degreeDr.philos.nb_NO
dc.description.degreeDr.philos.en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel