Browsing Institutt for lærerutdanning by Journals "UNIPED"
Now showing items 1-14 of 14
-
"A tale of two cities" Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningarna i fysik vid NTNU och CTH
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Lege- og sjukepleiestudentar i praksis ved Førde Sentralsjukehus jobbar i tverrprofesjonelle team. Studentane planlegg og gjennomfører utgreiing, pleie og behandling for ein pasient med uklar/ kompleks tilstand, og er under ... -
Analys av flervalsuppgifter som examinationsform
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In higher education, multiple choice tests are becoming increasingly used. This poses a problem when applying the same marking scheme as for ordinary questions, as guessing becomes profitable. I examine the effect of ... -
Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Vilka attityder till och föreställningar studenter har om lärande kan påverka deras sätt att studera ett ämne, något som studeras i ökande grad inom forskningen. En studie har genomförts för att se vilka förändringar i ... -
"Å framføre et velformulert resonnement" - Krav til språkføring og fremstilling i BA nordisk språk og litteratur
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The authors examine how learning objectives were implemented in a study program named “Bachelor of Scandinavian language and literature” at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). One of the authors played ... -
Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course: Using Flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This case study examines face-to-face and remote teaching in a doctoral education course and ask if flipped classroom, formative assessment and remote teaching increase the teaching quality of a literature review course. ... -
Investigating learners' viewing behaviour in watching a designed instructional video
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The production and use of video in education has increased during recent years. However, most videos are not properly designed to enhance attention and learning. In this article, we report on the design of an instructional ... -
"Kriteriebasert vurdering" - hva innebærer det i praksis?
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Universitets- og høgskolerådet (UHR) har slått fast at kriteriebasert vurdering skal benyttes i høyere utdanning, men uten å forklare hvordan prinsippet skal omsettes i praksis. Denne artikkelen reiser spørsmål ved ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Praksis i utlandet - en stimulans til kraftfull refleksjon?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen fokuserer på lærerstudenters refleksjoner etter å ha hatt deler av praksisopplæringa i zambiske skoler. Empirien er 31 refleksjonstekster studentene skrev etter at de var tilbake i Norge. For å få fatt i ... -
Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Vi presenterar resultat från en pågående omläggning av laborationerna i fysik för civilingenjörsstudenter till en projektbaserad arbetsform baserad på enkla försök med tydliga ingenjörsbetonade uppgifter. Studenternas svar ... -
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studier i selvregulerende læring og læringsstrategier blant bachelorstudenter i sykepleie er ofte knyttet til anvendelse av ny teknologi og omfatter i hovedsak kvantitative studier. Selvregulert læring er i mindre grad ... -
Universitetslektorer- en neglisjert profesjonsgruppe?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Profesjonell utvikling for ansatte i høyere utdanning er i stor grad knyttet til karriereutvikling. I Norge er det to karriereløp innenfor akademiet: dosentstigen og professorstigen. Universitetslektorer som ønsker å ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ...