• Elevers oppfatning av kjemifagets relevans 

      Pedersen, Dina (Master thesis, 2022)
      Kontekstbasert undervisning har flere betydninger. Formålet med undervisningsformen er å øke motivasjonen og å aktualisere fagstoff for elever ved å skape et behov for å lære kjemi gjennom å presentere relevante problemstillinger ...
    • En kasusstudie som undersøker om en ekstern aktør i en autentisk kontekst kan fremme bærekraftskompetanser hos elever. 

      Amdal, Solveig (Master thesis, 2022)
      Forskning sier at elever ofte kan få stort læringsutbytte når det gjennomføres uteskole eller undervisning utenfor klasserommet(Sinnes, 2021). I 2012 lagde kunnskapsdepartementet en revidert strategi for utdanning for ...
    • “I call it frost.” Features of scientific social language during inquiry-based learning on the particulate nature of matter 

      Eikeseth, Unni; Haugstad, Kristin Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The particulate nature of matter (PNM) is central to learning science and is a difficult concept for both children and adults. The purpose of this study is to examine how teaching materials from an integrated science and ...
    • Lærerens syn på bruk av rap som en del av naturfagundervisningen 

      Bjørhusdal, Therese (Bachelor thesis, 2019)
      Temaet for bacheloroppgaven er rap i naturfagundervisning. Mange sliter med naturfaglige begrep, og velger bort realfagene på videregående. Det er derfor viktig med god naturfagundervisning hvor man begynner tidlig med å ...
    • Praktisk arbeid og motivasjon i naturfag 

      Stenseth, Inge (Bachelor thesis, 2019)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke om praktisk arbeid i naturfag kan påvirke motivasjonen til elevene. I oppgaven brukes det teori om praktisk arbeid, selvbestemmelsesteorien og teori om mestringsforventning. ...
    • Seksualitet og mangfold i serien "Newton - kroppen" 

      Opdahl, Emily (Bachelor thesis, 2021)
      I dette forskningsprosjektet har jeg sett på hvordan NRK-programmet «Newton – kroppen» kan bidra til forståelse av seksualitet og mangfold. I tillegg har jeg sett på om dette programmet kan være et godt supplement til ...
    • Skolehage som arena for meningsfylt læring og utdanning for bærekraftig utvikling 

      Wolff, Silje Aase; Eikeseth, Unni (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Elevers motivasjon for naturfag synker fra elever starter på skolen og gjennom barne- og ungdomsskolen. For norske ungdomsskoleelever er nedgangen særlig stor, og avstanden til de andre nordiske landene øker. Det er kjent ...
    • Språk i naturfag 

      Fagerbæk, Ellen Sommervold (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven undersøker elevenes kunnskap om naturfaglige begreper i en utforskende økt. Det har blitt gjennomført ved å se på et lite utvalg naturfagbegreper, nærmere bestemt prosessord. Wellington og Osborne ...
    • Tverrfaglig utdanning for bærekraftig utvikling - En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner 

      Rognstadbråten, John Christer (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med oppgaven har vært å skape en oversikt over informantenes perspektiv og refleksjoner rundt UBU og tverrfaglig samarbeid, og å få et innblikk i hvordan den aktuelle problemstillingen fortoner seg på en gitt ...
    • Uteskoleaktiviteter og inkludering 

      Risvik, Ida Kanutte (Bachelor thesis, 2019)
      Uteskoleaktiviteter kan bli mer aktuelt nå når Fagfornyelsen kommer inn i skolesystemet. Som kommende lærer har jeg lyst å se mer på mulighetene uteskoleaktiviteter tilbyr, da spesielt hensyn til inkludering i et ...