Blar i Institutt for lærerutdanning på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 3411
-
Gutter og engasjement i lesing
(Master thesis, 2010-05-05) -
Lærere på små-trinnets bruk av og syn på læreverk i naturfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar for seg naturfagslærere på småtrinnets syn på og bruk av læreverk. Forskningsspørsmålene som tas opp er: Hvem velger og hvordan velges læreverk i naturfag på småtrinnet?Hvilke synspunkter har lærerne på ... -
Elevers læring og utbytte av et undervisningsopplegg i Gården som pedagogisk ressurs
(Master thesis, 2011)Det har i de siste årene blitt et økt fokus på å ta i bruk læringsarenaer utenfor skolen, og det er lagt ulike statlige føringer på å benytte naturen og nærmiljøet som en kilde til undervisning og opplæring. Det etterlyses ... -
“Er det regning i naturfag, da?” En studie om regningens plass i naturfag.
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven handler om regning i naturfag på ungdomstrinnet sett fra elevers ståsted. 60 elever på 9.trinn har bidratt som informanter. Elevene kommer fra en gjennomsnittlig ungdomsskole i en relativt stor norsk by. For ... -
“Many People, Many Minds”: Collaborative Writing Using CSCL in the ESL Classroom
(Master thesis, 2011)This study investigates the use and potential of Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) for students of English as a Second Language (ESL). The hypothesis that drives this study is founded on the assumption that ... -
Forskerspiren i skolens naturfag: Læreres oppfatning og implementering av et hovedområde i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Denne studien beskriver naturfagslæreres oppfatning og implementering av hovedområdet Forskerspiren. Dette ble ett nytt hovedområde i Kunnskapsløftet i 2006, og skulle i større grad enn tidligere ivareta prosessen og ... -
Nettdebattens demokratiske funksjon - ideal og virkelighet
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven presenteres en empirisk fundert undersøkelse gjennomført på to nettavisers debattsider. Utvalget er to riksaviser, VG Debatt og Aftenposten Debattsentral. Debattene som er valgt faller inn under ... -
Uteundervisning i naturfag: En studie av naturfaglæreres praktisering av og syn på uteundervisning i naturfag
(Master thesis, 2011)Studien tar for seg naturfaglæreres praktisering av og syn på uteundervisning i naturfag. Uteundervisning har en tydelig rolle i læreplanen for naturfag, og det er derfor interessant å få mer kunnskap om hvordan de som ... -
Språk og digitale læringsressurser i naturfag: En studie av elever i samhandling om elementer fra Viten.no
(Master thesis, 2011)Denne studien tar for seg elevers kommunikasjon og samhandling når de arbeider med et digitalt læringsprogram, kalt Celler. Med Kunnskapsløftet i 2006 ble digitale ferdigheter likestilt med ferdigheter som å kunne uttrykke ... -
Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi i pedagogisk virksomhet i barnehagen
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven ”Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi som pedagogisk virksomhet i barnehagen” utforsker hvordan barnehageansatte forstår estetikk i relasjon til pedagogisk arbeid i barnehagen. Bakgrunnen for ... -
Videregående opplæring og arbeidsmarkedstilknytning for unge voksne
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Uncovering the political in non-political young muslim immigrant identities
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Elevers bruk av argumentasjon i arbeidet med grubletegninger i naturfag
(Master thesis, 2011)The intention of this case study is to investigate how learners use their argumentation when working with Concept Cartoons. Concept Cartoons are cartoon- style drawings which presents a set of alternatives concerning science ... -
Dyreparken som læringsarena: En studie av en annerledes skoledag i Kristiansand dyrepark
(Master thesis, 2011)Denne forskningsoppgaven undersøker Dyreparken som læringsarena. Studien tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i Kristiansand dyrepark (sponset av Den kulturelle skolesekken), og en av skolene som deltar på dette. ... -
Historiebevissthet: Erfaringsnært, men teorifjernt: En undersøkelse av undervisningsorienteringen til et utvalg historielærere i videregående skoler i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2011)Med innføringen av ny læreplan for historiefaget med Kunnskapsløftet 2006 fikk historiefaget i videregående skole en formålsformulering som fordrer et utvidet fagdidaktisk utgangspunkt for undervisning i faget. Historiebevissthet ... -
Interaktive modeller
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en studie av en interaktiv modell, kalt Gyrohjulet, ved Vitensenteret i Trondheim. Bakgrunnen for studien er Kunnskapsdepartementets ønske om å videreutvikle vitensentrene i Norge, for å øke ... -
Norge i verden: En analyse av elevtekster, sett i lys av Norges offisielle forståelse og to lærebøkers framstillinger av Norges rolle i verden
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven presenteres elevers bilder av Norges rolle i verden. Oppgavens problemstilling er: Hvilke bilder av Norges rolle i verden har elever i den videregående skolen? Oppgaven har også en presiserende ... -
Taus kunnskap i lærerfellesskapet: Kunsten å forbedre skolen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en casestudie av Nord skoles deltakelse i satsningen Kunnskapsløftet – fra ord tilhandling i perioden vår 2006 til desember 2008. Satsningen skulle styrke skolesektorens evne til å utvikle skolen i tråd ... -
Produktiver Umgang mit Lyrik im fremdsprachlichen Deutschunterricht: Am Beispiel des Rilke-Gedichts "Der Panther" und des Hesse-Gedichts "Liebeslied"
(Master thesis, 2011)Ziel dieser Studie ist ein didaktisiertes Unterrichtskonzept zur produktiven Auseinandersetzung mit Lyrik im fremdsprachlichen Anfängerunterricht zu untersuchen. Damit möchte ich einen Beitrag zum literarischen Werkzeugkasten ... -
Rekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene ...