Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 1185-1204 of 3411
-
Gestures, systemic functional linguistics and mathematics education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Gestures have been shown to reflect speakers’ embodied thinking about mathematical concepts and play a role in conveying understandings in teaching/learning interactions. However little research has been done to consider ... -
Gibbs thermodynamics and surface properties at the nanoscale
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Gibbs’s classical thermodynamic framework approximates systems as infinitely large phases separated by infinitely thin surfaces. The range of validity of this classical framework comes naturally under scrutiny as we become ... -
Gifted Students and Gradeless Formative Assessment: A Case Study From Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This case study focused on students’ experiences with gradeless formative assessment at a center for gifted students. Twenty-two students attending one of the six talent centers in Norway participated. A questionnaire with ... -
Gje meg handa di: Kroppsbasert metodikk i sang og musikkundervisningen
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven «Gje meg handa di: Kroppsbasert metodikk i sang i musikkundervisningen», har til hensikt å undersøke hvordan kroppsbasert metodikk kan realiseres i sang i musikkundervisningen og hva som karakteriserer ... -
«Gjennomsnitt kan vere litt ekkelt nokon gonger»: Ein studie av elevar sin statistiske forståing av sentralmåla
(Master thesis, 2022)Dette studiet fokuserer på å analysere elevar sin statistiske forståing av sentralmåla. Hensikta med oppgåva er å avdekke kva type statistisk forståing elevane har av sentralmåla. Forskingsspørsmålet i studien er: Kva type ... -
“Gjer slutt på sidemålsgalskapen” - Korleis opplev lærarar nynorsk som sidemål?
(Bachelor thesis, 2020)Tittel: “Gjer slutt på sidemålsgalskapen” - korleis opplev lærarar nynorsk som sidemål? I denne bacheloroppgåva undersøkjer eg haldningane til lærarar som underviser i nynorsk som sidemål. På bakgrunn av målstriden og ... -
"Gjør sjøklart!" - En kvalitativ studie over maritim kompetanse og fagopplæring til sjøs
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne studien har vært å rette fokus på hvordan maritim yrkesutdanning kan utformes for oppnå en mest mulig relevant maritim kompetanse hos en lærling om bord på båt. Maritim næring er i likhet med mange ... -
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ... -
Global blueprints, national problem constructions and local contradictions in Norwegian teacher training
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article presents an in-depth case analysis of Norwegian teacher training, exploring the intricate dynamics between global blueprints, national problem constructions and local realities. As Norwegian educational policy ... -
Glocaliszation in mathematics education
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
God kvalitet på isoleringsarbeidet. En yrkesfaglærers visjon.
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Som et avsluttende ledd i vår 3 årlige yrkesfaglærer utdanning ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet, NTNU, presenterer vi herved denne bachelor oppgaven. Under utarbeidelse av denne oppgaven har vi ... -
God motivasjon og selvestemmelse kan fremme mestring i hverdagen
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag I denne bacheloroppgaven vil vi se på hvordan miljøarbeideren kan bruke motiverende kommunikasjon til å motivere ungdom for hverdagsmestring. Vi har hatt fokus på hverdagsmestring som fremmer bedre livskvalitet, ... -
Gods and Monsters: Authorial Creation in Gaiman’s Sandman and McCreery and Del Col’s Kill Shakespeare
(Journal article; Peer reviewed, 2020)In this article, I explore images of Shakespeare and his characters in Neil Gaiman’s Sandman (1989–1996) and Conor McCreery and Anthony Del Col’s Kill Shakespeare (2010–2014). Gaiman’s series follows Morpheus, the ... -
A golden age for motor skill learning? – Learning of an unfamiliar motor task in 10-year-olds, young adults, and adults, when starting from similar baselines
(Peer reviewed; Journal article, 2020)It is often argued within sports circles that the age span of around 6–12 years is a golden age for motor skill learning, and this period is often described as sensitive, or even critical, for learning such skills. ... -
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses
(Chapter, 2018)This paper explores the notion of good mathematics teaching as constructed in the discourses of practicing Norwegian mathematics teachers. Analyses of data from group interviews show that the teachers tend to conceptualize ... -
Grammatikk i fagfornyelsen: hva mener ulike skoleslag? En analyse av innspill i siste høringsrunde til ny læreplan i norsk
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvilket syn på grammatikk som kjennetegner fem skoleslags uttalelser om det siste utkastet til ny læreplan i norsk i arbeidet med fagfornyelsen. Studien bærer preg av kreativitet og utprøving, ... -
Grammatikk i fagfornyinga: formidling av kjerneelementet språk som system og moglegheit i tre lærebøker
(Master thesis, 2021)Fagfornyinga tredde i kraft for første året for vidaregåande (VG1( 1 i august 2020. Då kom det blant anna nye læreplanar med nye kompetansemål, tverrfaglege emne og kjerneelement. Det er difor interessant å sjå på kva måte ... -
Grammatikk som et redskap for å kommunisere korrekt. En kvalitativ studie av tre norsklærere på småtrinnet sine oppfatninger av grammatikk og grammatikkdidaktikk.
(Master thesis, 2020)Brøseth og Nygård (2019b) argumenterer for at alle barn er språkgenier når de begynner på skolen. Barn kan jo tross alt prate riktig, men de språklige konvensjonene som ikke kommer naturlig gjennom språket, må de lære. ...