Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1452-1471 av 3414
-
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen beskriver vi lek gjennom et historisk perspektiv basert på tre generasjoners minner fra barndommen i Norge. De tre generasjonene er de som i perioden 2019–2020 var mellom 70–80, 50–60 og 20–30 år. ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
"Ikke ta alt for god fisk" - En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2021)Kritisk tenkning blir i dag fremhevet som en sentral kunnskap for oss mennesker. Den står sentralt i samfunnet, arbeidsliv og i utdanning (Lai, 2011). Dette ser vi nå etter at Fagfornyelsen kom, hvor det i overordnet del ... -
IKT i undervisning - En kvalitativ studie av læreres bruk av IKT som læringsverktøy
(Bachelor thesis, 2019)Min bacheloroppgave belyser hvordan lærere bruker digitale verktøy i sin skolehverdag. Barn bruker mye av tiden sin hjemme til å leke med og utforske den digitale verden. Mange av dem blir introdusert for teknologi allerede ... -
IKT som profesjonsutviklingsmedium i lærerutdanningen : student- og lærersamarbeid ved hjelp av e-post og gruppevare
(HiST ALT rapport, Research report, 2001) -
#iLive konturer af en performativ dramadidaktik i en digital samtid
(Doctoral theses at NTNU;2017:303, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Hensigten med denne ph.d.-afhandling er at undersøge, hvordan det performative og digitale samfund kan revitalisere dramadidaktik. I afhandlingen bringer jeg de sociale medier og deres komplekse kommunikative ... -
Images of Catastrophe in Contemporary Norwegian Narratives
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The paper concentrates on visual aspects in narratives that depict catastrophes. Departing from a cultural analytic standpoint and drawing on philosophy of photography and the image, the essay reflects upon the metaphorical ... -
Imagined foodways and rejected biopedagogies: Rural children's perspectives of rural foodways
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Rural residency is an independent risk factor for being overweight, but little is known about why this is so. The purpose of our study was to gain insight into what Norwegian rural children say about a rural diet in ... -
Impact of external agencies on the development of professional identity among professionals working at Spanish universities
(Chapter, 2024)Neoliberal policies worldwide have shaped higher education systems, where regulations dictate the working environment. In the Spanish context, ANECA (Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación/National ... -
The impact of flipped learning on cognitive knowledge learning and intrinsic motivation in Norwegian secondary physical education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of the present study was to examine if and how the introduction of a flipped learning (FL) framework in Norwegian lower and upper secondary school physical education (PE) could affect student situational ... -
The Impact of Manner Adverb on the Gestural Embodiment of Actions Described by Literal and Metaphoric Sentences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this study was to examine the impact of manner adverbs on the gestural embodiment of actions that are described by literal and metaphoric sentences. We asked a group of participants to read and then orally retell ... -
The Impact of Teacher Education on English Teachers’ Views about Using Mother Tongues: A Teachers’ Perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
The impact of teacher professional learning on beliefs, knowledge, and multilingual teaching practices.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This longitudinal case study examined the impact of in-service teacher professional development (PD) on teacher cognition relative to multilingualism and pedagogical practices in linguistically diverse classrooms. Two ... -
Imperialisme i historiefaget
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar utgangspunkt i begrepet imperialisme, og benytter kritisk diskursteori og modell for diskursanalyse hentet fra Faircloughs teorier til å belyse problemstillingen: hvordan fremstilles imperialisme i ... -
Implementering av dybdelæring i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven ledelsens rolle i implementering av dybdelæring i skolen. Problemstillingen lyder som følgende: «På hvilken måte kan dybdelæring implementeres i skolen?» Dybdelæring er etter hvert blitt et ... -
Implementing genre pedagogy on a 7th-grade EFL group: An action research approach
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å bruke aksjonsforskning for å implementere sjangerpedagogikk i en engelsk klasse på syvende trinn i Norge, der 6 elever deltok i prosjektet. Målet for prosjektet var å teste sjangerpedagogikk ... -
The importance of the start-up phase in school-based development for learning and enduring change
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study focuses on two schools taking part in a school-based development project in Norway. The research was guided by the following research question: How does the start-up phase in school-based development influence ...