Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 2368-2387 of 2500
-
Veiledning som arbeidsmetode i en flerkulturell barnehage
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan en gruppe pedagogiske ledere arbeider med pedagogisk veiledning i forbindelse med inkluderingsprosesser i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilken måte kan pedagogisk ... -
Veiledning som helsefremmende bidrag: På hvilken måte kan veiledning bidra til opplevelse av sammenheng i arbeidet som miljøpersonell i psykisk helsevern, sett i lys av Aaron Antonovskys begrep Sense of coherense?
(Master thesis, 2011)Å arbeide som miljøarbeider i psykisk helsevern er krevende, og kan føre til utmattelse, utbrenthet og sykemeldinger. Dette forskningsarbeidet har som tema hvordan veiledning kan være helsefremmende for de som deltar. Med ... -
Veisøkernes opplevelser av relasjonen med veiledere
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne studien har jeg undersøkt på veisøkernes opplevelser av relasjonen med sin veileder på skolen. Relasjonen er en viktig del av veiledningssamtalen, og jeg ønsket å undersøke hvordan den påvirker veisøkerne. ... -
Veisøkers opplevelse av karriereveiledningsrelasjonen : en Q-metodologisk studie om hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever karriereveiledningsrelasjonen og dens betydning for egen karriereutvikling
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er å bidra til økt bevissthet og forståelse for hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever relasjonen til karriereveilederen, samt relasjonens betydning for egen karriereutvikling. Dette ... -
Velger vi selv vår karriere, eller velger den oss? En Q-metodologisk studie av videregåendeelevers subjektive opplevelse med å gjøre karrierevalg
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvilke faktorer ungdom anser som vesentlige og viktige ved valg av utdanning og yrke når de skal forme sin karriere etter videregående opplæring. Dette kan bidra til ... -
Venner er nær, de forstår en og de godtar en som person sjølv om man er litt rar: En Q-metodologisk studie av vennskapsrelasjoner hos ungdommer i aldren 18 - 22 år i Finnmark
(Master thesis, 2012)The intention of this thesis is to increase awareness of how young people themselves see their friendship relations. What is it that happens in spontaneous and voluntary relationships between young people, and how do they ... -
Verden i barnehagen: Flerkulturell praksis gjennom materialitet
(Master thesis, 2013)Gjennom et feltarbeid bestående av observasjoner i Berg barnehage, mine egne erfaringer som barnehagelærer og relevant teori har jeg studert hvordan kulturelt mangfold gjøres i hverdagen i barnehager. Jeg har fokusert på ... -
Verdensborgeren som dannelsesideal i en globalisert verden - Fremmer fornyingen av Kunnskapsløftet ''verdensborgeren'' som et dannelsesideal?
(Master thesis, 2017)I denne teoretiske drøftingsoppgaven er spørsmålet hvordan fornyingen av Kunnskapsløftet (2006) forholder seg til globale prosesser, og de komplekse samfunnsutfordringene som det medfører. Oppgaven konsentrerer seg om to ... -
Verdien av å bli sett - En oppgave om jenter med ADHD
(Master thesis, 2022)Denne studien fremstiller refleksjoner fra fire kvinner som har fått påvist ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) i voksen alder. De har blitt intervjuet om deres egen opplevelse av grunnskolen med en uoppdaget ... -
«Verre er det ikke. Bare snakk med barna». En kvalitativ intervjustudie om hvordan heve kompetanse omkring barns seksualitet og seksuelle overgrep i barnehagen.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot barns seksualitet og seksuelle overgrep. Målet har vært å undersøke hvordan barnehagen kan arbeide for å heve kompetanse omkring barns seksualitet og seksuelle overgrep. ... -
«Vi blir ikke historieløse» - En kvalitativ studie av tre avdelingslederes forståelse av egen og partenes deltakelse i konflikthåndteringsprosesser
(Master thesis, 2018)Jeg har i denne kvalitative studien undersøkt tre avdelingslederes forståelse av egen og medarbeidernes deltakelse i konflikthåndteringsprosesser. Dette innebærer situasjoner hvor medarbeidere har vært i konflikt med ... -
"Vi bruker ikke ordet innovasjon mye, men vi bruker ordet medbestemmelse" - En kvalitativ intervjustudie av tillitsvalgte i kommunal sektor sin betydning for medarbeiderdrevet innovasjon
(Master thesis, 2019)Med utgangspunkt i tillitsvalgte i kommunal sektor er det i denne studien blitt forsket på hvilken betydning de har for medarbeiderdrevet innovasjon. Dette er blitt belyst ved intervju av fire tillitsvalgte, hvilket dannet ... -
Vi er alle sammen en bit, som til sammen blir en kake.
(Master thesis, 2023)Arbeidslivet er en sentral del av hverdagen for mange mennesker, og det er derfor spennende å studere hvordan dette livet fungerer. Det er interessant å se på hvordan individer danner fellesskap og føler tilhørighet til ... -
"Vi er her for utøverne" En kvalitativ studie om læring, utvikling og prestasjon i idrett
(Master thesis, 2023)Sammendrag Læring er noe som skjer til enhver tid uten at vi nødvendigvis tenker over det. Det er videre en essensiell del av å utvikle nye eller allerede eksisterende ferdigheter, og av det å være idrettsutøver i en ... -
''Vi er jo barn, vi skal slippe å slite oss ut nå'' - Ungdoms erfaring med skolestress
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er ungdoms erfaringer med skolestress. Den vektlegger å se skolestress i lys av elevers psykiske helse, da forskning viser at det er sammenheng mellom skolestress og psykiske helseplager (Sletten ... -
''Vi er så avhengige av å spille på lag liksom'' - En kvalitativ intervjustudie av ansattes opplevelser omkring samarbeid i prosjektorganisasjoner/team gjort ved Consto Midt-Norge
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på viktige aspekter ved samarbeid i prosjektorganisasjoner (team). Hvor man gjennom seks intervjuer av ansatte i forskjellige byggeprosjekter får et innblikk i deres opplevelser, hva de ... -
«Vi fokuserer på det positive i en ellers vanskelig hverdag»: En kvalitativ studie av fem læreres tilrettelegging av undervisning ved sykehusskoler og utfordringer knyttet til dette
(Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan lærere ved sykehusskoler tilrettelegger undervisningen for barn som er innlagte på sykehus. Jeg har i den forbindelse gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervju som ... -
“Vi gjør det for oss!”: En fenomenologisk studie av fem personers opplevelse av å være i parterapi
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis has been to attain a greater understanding on how an individual experiences being part of couple’s therapy. The empirical research is based on a phenomenological approach and interviewing ...