Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2465-2484 av 2501
-
Å danse med motstanden – en fenomenologisk studie av rådgiveres opplevelser med å møte konflikt ved å bruke kreative og helhetlige tilnærminger
(Master thesis, 2021)Menneskers ulikhet gir grunnlag for konflikt. Konflikt vil slik sett være uunngåelig, i en sammenflettet verden. Sosiale medier gjør mennesker mer sammenflettet enn noen gang, men mange advarer om en stadig økende polarisering. ... -
Å gå med hjertet først i jobben
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan studenter opplever studieveiledning i høyere utdanning og hvordan de opplever at studieveiledningen har hatt en påvirkning på deres psykiske helse. Med tanke på en økende statistikk ... -
Å ha et barn med utviklingshemming i det norske skolesystemet - En kvalitativ studie av tre mødres opplevelser i møte med en spesialgruppe
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å belyse foresatte til barn med utviklingshemming sine opplevelser i møte med det norske skolesystemet. Det er hevdet at temaet «barn med utviklingshemming i skolen» er et felt med lite ... -
Å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i grupper - En kvalitativ studie av karriereveilederes erfaringer
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan karriereveileder opplever å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i gruppetilbud. Problemstillingen for oppgaven er «Hva opplever karriereveiledere som viktig i møte med mennesker ... -
Å kartlegge samisktalende barn for dysleksi: en kvalitativ studie av spesial pedagogers opplevelse av å kartlegge samisk talende barn for dysleksi
(Master thesis, 2010)Forskingen min startet med å finne et tema og formulere en problemstilling i forhold til det jeg ønsket å forske på. Valget mitt falt på å se på spesialpedagogers opplevelse av å utrede samisktalende barn for dysleksi. ... -
Å leve med dysleksi: En kvalitativ intervjustudie om voksnes erfaringer og opplevelser med dysleksi
(Master thesis, 2014)Tema og bakgrunn: Denne studien handler om å belyse erfaringer og opplevelser som personer med dysleksi har fra skolen, og fra utdanning, arbeid og hverdagsliv i voksen alder. Bakgrunn for valg av tema er at jeg som lærer ... -
Å leve med stamming - Ein kvalitativ studie om talevansken stamming i kvardagen til tre vaksne menneske
(Master thesis, 2017)Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk- Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. I denne oppgåva ynskjer eg å få eit innblikk om temaet stamming og korleis stamming kan påverke livet ... -
Å lære førskolebarn å tenke - En måte å forstå pedagogisk praksis
(Master thesis, 2014) -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å nærme seg: En Q-metodologisk undersøkelse av pedagogisk psykologiske rådgivere i PP-tjenestens sin tilnærming til hjelperollen
(Master thesis, 2013)The aim of this master thesis is to contribute to awareness about different approaches within the helping relation. Theory based upon a positive view of humanity, with existentialistic humanistic and positive psychology ... -
Å oppdage seg selv: En kvalitativ studie av hvordan refleksjon man har over seg selv i veiledning i barnehagen kan bidra til subjektskaping hos veisøker
(Master thesis, 2013)Tema for denne oppgaven er refleksjon i veiledning i barnehagen, og studiens problemstilling er som følger: Hva kjennetegner refleksjon man har over seg selv som voksen i barnehagen gjennom veiledning med tilbakevisning, ... -
Å se med hjertets øyne: En fenomenologisk studie av sykepleierstudenters samspill med praksisveileder i en kirurgisk sengepost med hensyn til oppøving og utvikling av et faglig og reflekterende skjønn
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:246, Doctoral thesis, 2014)Bakgrunn og hensikt: Det er bred enighet om at omsorg står sentralt i utøvelsen av sykepleie. Denne avhandlingen baserer seg på en ide om at omsorgsfull og kyndig sykepleieutøvelse er fundamentert i et faglig og reflekterende ... -
Å se og bli sett: En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av å skape et godt læringsmiljø for elever som viser innagerende atferd.
(Master thesis, 2012)Temaet for denne studien er elever som viser innagerende atferd, definert til en atferd der følelser, opplevelser og tanker holdes og vendes mot eleven selv (Lund, 2012, s. 27). Studiens formål har vært å undersøke hva ... -
Å si fra i dialog : en Q-metodologisk undersøkelse av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra i dialog med kolleger og ledere
(Master thesis, 2015)Målet med oppgaven har vært å gi et bidrag til å forstå mer av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra- i dialog. Er det noe som hemmer eller fremmer det å si fra i dialog med kolleger og ledere? Opplever ... -
Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi - Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å forske med kunsten innebærer ikke bare valget av visse metoder for bruk i forskningsprosessen, men også om å ha til disposisjon spesifikke måter å tenke om metode. I denne artikkelen vil jeg synliggjøre en tenkemåte ... -
Å skape nærvær gjennom omsorgsfull og synlig ledelse - Lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å belyse lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. Studien tar primært utgangspunkt i House (1981) sin forståelse av sosial støtte, der særlig emosjonelle og ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ...