Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 201-220 of 2501
-
Blinde barns selvstendighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2015)Dette prosjektet har satt søkelys på hvilken bevissthet foreldre til blindfødte barn har når det gjelder utvikling av selvstendighet for barnet. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Det vil si ... -
Blir du sett, hørt og forstått eller våkner du og tenker ''faen, en dag til''? En kvalitativ undersøkelse av hvordan koronapandemien har påvirket studenters opplevelse av ensomhet i studiehverdagen
(Master thesis, 2022)Livstruende hendelser og internasjonale kriser kan ha effekt på menneskers liv og deres psykososiale miljø. Koronapandemien har endret hvordan mennesker har oppført seg og samhandlet med hverandre de siste to årene. Spesielt ... -
Bortvalg i videregående skole
(Master thesis, 2012) -
Bortvalg i videregående skole
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke faktorer (bakgrunnsfaktorer, akademiske faktorer og sosiale faktorer) som har sammenheng med bortvalg i videregående skole. Problemstillingen ble besvart gjennom fire ... -
Brain Drain: What factors may predict turnover intention?
(Master thesis, 2011)This is a quantitative study where the main object was to find what factors that may predict turnover intention. The basis was different theoretical movements within motivation, competence development and job satisfaction, ... -
Breaking the Silence: Children Living and/or Working on the Streets of Sarajevo.
(Master thesis, 2023)This research aims to gain insight into the perspectives and experiences of children who spend their time living and/or working on the streets of Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. The research focuses on three key aspects: ... -
Brobyggerne - Tospråklige læreres opplevelse av sin rolle i skolen
(Master thesis, 2017)Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivningen bygger på en forskning av tospråklige lærere sin opplevelse av sin rolle i skolen. Bakgrunnen for et ønske om å lære mer om tospråklige ... -
Bruk av barne- og ungdomsarbeidere i spesialpedagogisk arbeid i skolen
(Master thesis, 2023)Barne- og ungdomsarbeiderfaget ble etablert som lærefag i 1994 og er et av de største lærefagene (Bråten & Tønder, 2017). To vanlige arbeidsplasser for barne- og ungdomsarbeidere er skole og skolefritidsordning (SFO), ... -
Bruk av datatekniske hjelpemidler for elever med synsnedsettelse : hva kan påvirke om de brukes eller ikke?
(Master thesis, 2016)Denne studien tar for seg hva som kan påvirke om elever med synsnedsettelse bruker datatekniske hjelpemidler eller ikke. For å belyse problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden ... -
Bruk av lydutjevningsanlegg i skolen
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: De senere år har det blitt mer vanlig at elever med hørselsvansker får innvilget lydutjevningsanlegg som hjelpemiddel i undervisningssituasjonen. Dette er et hjelpemiddel som ikke bare elevene med hørselsvanske ... -
Bruk av nonverbal kommunikasjon i pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT)
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er bruk av nonverbal kommunikasjon, og tar for seg hvordan PP-rådgivere i pedagogisk psykologisk tjenesten (PPT) tar i bruk denne type kommunikasjon i møte med barn med særskilte behov. Følgende ... -
Bruken av sosiale medier, livstilfredshet og egen selvoppfatning.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke bruken av sosiale medier og livstilfredshet med egen selvoppfatning. Sosiale medier er en stor del av folks hverdag, og for å sette bruken i et større perspektiv undersøker ... -
Brukermedvirkning hos høreapparatbrukere - En kvalitativ studie av fire høreapparatbrukere sin opplevelse av brukermedvirkning i rehabiliteringsprosessen med høreapparater
(Master thesis, 2017)Bakgrunn og hensikt: Hovedtemaet for denne oppgaven er brukermedvirkning hos høreapparatbrukere. I min jobb som audiograf møter jeg mange høreapparatbrukere som føler de har medvirket lite i sin egen rehabiliteringsprosess ... -
Burnout and Subjective Perfomance Among Junior Athletes- Associations with Affective and Cognitive Components
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The current study investigated associations between cognitive components such as psychological resilience and perceived stress, and affective components such as positive and negative affect, and athlete burnout and perceived ... -
“But if I had been burned out, I wouldn't have been able to start burning again, but I do.”
(Master thesis, 2023)Den vitenskapelige interessen for utbrenthet begynte på 1970-tallet og har siden vokst jevnt til å bli et rikt forskningsfelt. I begynnelsen var forskningen hovedsakelig utforskende og kvalitativ, men med fremveksten av ... -
‘But this isn’t school’: exploring tensions in the intersection between school and leisure activities in classroom game design
(Journal article; Peer reviewed, 2018)While there are several positive outcomes from implementing game design in a formal learning context, there are also challenges that have to be considered in order to improve game-based learning. This is explored in the ... -
Bymiljøet som læringsarena. En videografisk studie av barn og voksnes bruk av bymiljøet.
(Master thesis, 2020)Studien tar for seg barns bruk av bymiljøer, hvor interaksjon mellom barna og ulike elementer i bymiljøet analyseres. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle mer kunnskap om byrommet som læringsarena. Tematikken ... -
Bærekraftig skoleutvikling: En kvantitativ studie av sammenhenger mellom prosessen i arbeidet og bærekraftig utvikling ved skoler som har deltatt i "Fra ord til handling" -programmet
(Master thesis, 2011) Denne oppgaven ser på sammenhenger mellom prosess og bærekraftig skoleutvikling og baserer seg på resultatene fra en kvantitativ undersøkelse rettet mot lærere som har deltatt i skoleutviklingsprogrammet “Fra ord til ...