Blar i Institutt for geografi på tittel
Viser treff 969-988 av 1025
-
Valg av første jobb og bosted etter fullført utdannelse - En studie av tidligere studenter med mastergrad i geografi fra Institutt for geografi, NTNU
(Master thesis, 2021)Når man er ferdig med studiene er man på et livsstadige hvor man må finne ut hva man vil videre, og hvor man vil i verden. Unge mennesker blir oppfordret til å prøve nye jobber og bo forskjellige plasser, uten å måtte ... -
Validering av modellerte forsenkninger i Trondheim ved bruk av folkeinnsamlet data om overvann: en GIS-studie
(Master thesis, 2022)Klimaendringene vil føre til flere og mer intense nedbørshendelser, noe som gjør at overvannsproblematikk blir mer aktuelt, spesielt i urbane områder hvor skadepotensialet er stort. Urban flom-modellering baserer seg på ... -
Value Placement on Tropical Coastal Ecosystem Services and Its Implication on Collective Action: Using Social Interdependencies as a Bridge
(Master thesis, 2023)As the marine and coastal ecosystems are experiencing rapid degradation and depletion due to continuous exploitation, government agencies, academic institutions, and various organizations have been working together to ... -
Vann til glede og besvær : bruk av bekkeåpning som blågrønn strategi for overvannshåndtering i urbane områder
(Master thesis, 2017)Stormwater management in urban areas is an increasing challenge for many modern cities, especially if we take the expected future climate changes with even more precipitation into account. Many cities today, including ... -
Vår verden - vårt klasserom : om planlegging og gjennomføring av vurdering og feltarbeid i nærmiljøet
(Master thesis, 2015)The main goal in this study is how to plan and conduct fieldwork and student evaluation at the same time. Fieldwork has an essential place in studying and teaching geography. This method is an advantage in teaching, by ... -
Vår verden – vårt klasserom : om planlegging og gjennomføring av vurdering og feltarbeid i nærmiljøet
(Master thesis, 2015)The main goal in this study is how to plan and conduct fieldwork and student evaluation at the same time. Fieldwork has an essential place in studying and teaching geography. This method is an advantage in teaching, ... -
Vegetation structural composition mapping of a complex landscape using forest cover density transformation and random decision forest classifier: a comparison
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Forest cover density (FCD) transformation and random decision forest (RDF) classification have been widely used for vegetation mapping. Nevertheless, a comparison of their capabilities in complex tropical landscapes is ... -
Veien til grønn omstilling
(Bachelor thesis, 2023)Bacheloroppgaven min handler om at mineraler kan bli en flaskehals for det grønne skifte, både i forstand med sirkulær økonomi, men jeg fokuserer her på tilgjengeliggjøring gjennom sosiale strukturer. Med et politisk ... -
«Vi er fattige, og vi har det ikke bra»: Om å leve med jordskred, covid og fattigdom. En studie fra Mt. Elgon, Uganda
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en case-studie, gjennomført i distriktene Manafwa og Bududa i Mt. Elgon-regionen i Uganda. Områdene her har en historikk med skred, og da dataen ble samlet inn skapte også pandemien utfordringer for ... -
Vindkraft og lokalsamfunn
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven legger jeg frem hvordan fornybare energikilder kommer i konflikt med mennesker. Nærmere bestemt undersøker jeg hvordan vindkraftutbyggingen på Haramsøya har påvirket lokalsamfunnet. I 2020 ble det ... -
Virtuelle Virkeligheter i geografiundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker verktøyer for virtuelle virkeligheter (VR) i geografiundervisningen. Gjennom et datagrunnlag hentet fra aksjonsforskning og intervju utforsker studiet elevers og studenters opplevelser av ... -
VisAdapt: A visualization tool to support climate change adaptation
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In this article we present the design and implementation of the web-based visualization tool VisAdapt, developed to support homeowners in the Nordic countries to assess anticipated climate change and climate related risks ... -
-Visjonen var å bruke "Kart i Skolen" i alle fag.
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt den digitale plattformen «Kart i Skolen». Problemstillingen lyder som følger: «Hva er bakgrunnen og mål med den digitale plattformen «Kart i skolen», og hvordan fungerer den i ... -
Visual Exploration of Climate-Related Volunteered Geographic Information
(Chapter, 2020)This paper describes two approaches for visually exploring climate-related data collected within the citizen science research project, CitizenSensing. The project addresses the need of European cities and their citizens ... -
Visual Water. En visualiseringsplattform för dagvatten- och skyfallsplanering i ett klimat under förändring
(Research report, 2021)Visual Water (http//visualwater.se) is an interactive web-based platform for geographic and information visualization aiming to support Swedish municipalities working towards sustainable stormwater management. The content ... -
Visualisering i geografifaget : en undersøkelse om bruken av Gapminder som et læringsverktøy i geografiundervisning på videregående skole
(Master thesis, 2016)One of the main debates in the social sciences disciplines over the last 200 years has been how population growth affects development. Today, the world’s average life expectancy is 70 years. Women give birth to about 2,5 ... -
Voicing Noise: Action research with informal settlement groups and their partners in Malawi
(Doctoral theses at NTNU;2018:114, Doctoral thesis, 2018)Does participatory planning enable informal settlement groups in Malawi to realize citizenship rights such as housing, services and political voice? Is their participation really transformative? These are some of the ... -
Vulnerability Visualization to Support Adaptation to Heat and Floods: Towards the EXTRA Interactive Tool in Norrköping, Sweden
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Municipal actors are increasingly expected to consider climate adaptation in operative and strategic work. Here, digital environments can support strategic decisions and planning through visual representations of local ... -
Vurdering av elevers kompetanse i geografifaget : en kvalitativ studie av geografilæreres vurderingspraksis
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven undersøker jeg geografilæreres vurderingspraksis i den videregående skole, og problemstillingen er: Hvordan vurderer geografilærere elevers kompetanse i faget – og er vurderingspraksisen koblet til ... -
Vurdering av læreboken Terra Mater : en studie av hvordan geofag X læreboken gjenspeiler Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2016)In Norway, textbooks have traditonally played an important role as a teaching resource. Research has shown that 70 – 90 percent of teaching is controlled by the subject textbook in stead of the subject curriculum. There ...