Sykepleierstudentenes praksisforberedende undervisning: et samarbeidsprosjekt mellom Gjøvik kommune Nordre land Kommune Østre Toten kommune
Abstract
Denne rapporten beskriver et samarbeidsprosjekt som kan betraktes som et en videreføring av prosjektet «Simulering for pasientsikkerhet og læring- sykepleierstudentenes praksisforberedende undervisning» (Schiager og Struksnes 2014). I dette prosjektet framkom at studenter og deres respektive veiledere i sykehjem opplevde samarbeid om praksisforberedende simulering og prosedyretrening i høgskolens lokaler som positiv og nyttig.
Parallellt med det nevnte prosjektet pågikk et pedagogisk utviklingsprosjekt i tilknytning til VPS1002 for kull 12HBSPLH. Prosjektet handlet om å «erstatte» noen dager med veiledet klinisk praksis med et praksisforberedende program inne i høgskolen. Systematisk evaluering av prosjektet gjenstår, men umiddelbare reaksjoner fra studenter tyder på at dette ble opplevd som positivt.
Dagskurs for daglige veiledere i høgskolens nedslagsfelt har etablert seg som et populært tilbud, hvor de fleste kommunene prioriterer å la sykepleiere delta.
Det aktuelle prosjektet handlet om å prøve ut en kombinasjon av disse tre praksisforberedende aktivitetene.