Nye Mjøsbru
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/198475Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK: I forbindelse med utvidelsen av europaveg 6 på strekningen Moelv-Biri er det planlagt en ny
brukonstruksjon over Mjøsa. Statens vegvesen har i samarbeid med Ringsaker- og Gjøvik
kommune utført konsekvensutredningen som en del av kommuneplanen vedtatt i 2011. Det er
utarbeidet prosjekteringsforutsetninger og konstruksjonsrapport for prosjektet. Det er
videreført to linjealternativer for hvor brua skal ligge og utarbeidet sju løsninger for
utformingen av brua. Fem av løsningsforslagene er betongbruer, mens to av forslagene er
trebruer.
Den planlagte brukonstruksjonen har en total lengde på ca. 1500 meter. Et av trebrualternativene
er planlagt som en skråstagsbru med tre tårn og to midtspenn på 120 meter. De
resterende sidespennene er estimert til 69 meter. Den bærende konstruksjonen skal utformes
som et kontinuerlig underliggende fagverk utført med limtre. Dekket skal utføres i betong
med statisk samvirke med fagverket. Størrelsene på spenn, store temperatur utvidelser og
dybder til sjøbunn gjør dette til et prosjekt som tøyer grensene for hva som er mulig å få til
med dagens teknologi.
Problemstilling for denne oppgaven:
«Kan en samvirkebru i betong og limtre være en god løsning for den nye Mjøsbrua?»
Denne oppgaven blir en mulighetsanalyse. Trebrualternativet forutsetter statisk samvirke
mellom betongdekket og underliggende trefagverk. For å svare på problemstillingen skal vi
derfor studere samvirketeori og forskning på forskjellige skjærforbindelser. Vi skal også grov
dimensjonere et spenn av brua. Dimensjoneringen omfatter de aktuelle lastsituasjonene,
staver, gurter, betongdekket og dybelforbindelser. Til slutt skal vi vurdere miljøpåvirkningen
fra de to materialene [...]. ENGLISH: In connection with the expansion of European road 6 between Moelv-Biri, a new bridge
structure it is planned crossing the Mjøsa lake. Norwegian Public Roads Administration, in
cooperation with Ringsaker and Gjøvik municipalities, conducted impact assessment as part
of the municipality plan adopted in 2011. Design assumptions and design reports for the
project have been performed. They follow up two line options for where the bridge will be located, and prepared seven solutions for the design of the bridge. Five of the proposals are
concrete bridges, while two of the proposals are wooden bridges.
The planned bridge structure has a total length of approx. 1500 meters. One of the wooden
bridge options is planned as a cable-stayed bridge with three towers and two mid-spans of 120
meters. The remaining side spans are estimated at 69 meters. The supporting structure must be
designed as a continuous underlying truss, made of glue-laminated wood. The overlying
concrete slab must be designed with static interaction with the truss. The length of spans, the
large temperature variations and the depths of seabed make this a project that pushes the
limits of what is possible to achieve with today's technology.
The research question of this article is:
«Is a timber-concrete composite structure a good option for the design of the new bridge
crossing Mjøsa? »
This task will be a feasibility analysis. The wooden bridge option presupposes timberconcrete
composite action. To answer the hypothesis we shall therefore study timber-concrete
composite theory and research on various shear connectors. We will also design one free span
of the bridge. The design includes the appropriate load situations, glue laminated truss,
concrete slab and dowel connectors. Finally, we will consider the environmental impact of the
two materials [...].