Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGranheim, Malin Victoria
dc.contributor.authorPavlic, Mirela
dc.date.accessioned2014-07-24T08:22:27Z
dc.date.available2014-07-24T08:22:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/198268
dc.description.abstractNORSK: Dette er en Bacheloroppgave i økonomi og ledelse ved Høgskolen i Gjøvik, hvor vi undersøker hvordan studiebyen Gjøvik er sammenlignet med andre studiebyer. Gjennom kvantitative studier og relevant teori, har vi kommet for til likheter og forskjeller i Gjøvik som studieby . Formål: Formålet med oppgaven var å finne ut hvilke kvaliteter som tiltrekker studenter til studiebyer og om Gjøvik tilfredsstiller studenters behov i samsvar med disse kvalitetene. Metodikk: Denne studien trekker frem data fra diskusjon på forum, ett dybdeintervju og tre undersøkelser blant studenter i Gjøvik og Universitetet i Agder. Vår hovedundersøkelse ble sendt ut til studenter i Gjøvik og omfatter svar fra 322 studenter i ulike stadier og fagområder av studien. Funn: Ved å se på resultatene fra andre forundersøkelse ser man at de viktigste kvalitetene ved studiebyer er; relevant studietilbud, bomuligheter, beliggenhet av byen, størrelse på byen, beliggenhet av skole i forhold til byen og sosial liv. Men likevel ved analyse av de innsamlede dataene i alle tre undersøkelsene viser det seg at de viktigste kvalitetene som påvirker studentenes valg av studieby er; studietilbud, størrelsen på stedet de velger å leve i mens de studerer, geografiske posisjon av byen, muligheten for å finne en jobb under studiene og anbefaling av andre er de mest verdifulle kvaliteter studenter se etter når de velger studieby. Begrensninger: Begrensning av vår studie var muligheten til å sende spørreundersøkelse til flere studenter over norske universiteter og høgskoler. Men vi respekterer personvern som høyskoler og universiteter er forpliktet til å følge. Vi har likevel samlet inn tilstrekkelig antall respondenter for andre forundersøkelse. Som utgjør akkurat samme studentmasse som i hovedundersøkelsen, med mer enn 10 % studenter fra UiA og HiG . Konklusjon: Gjøvik er en mellomstor, men bra by å studere i. Høgskolen går fremover med store skritt, men byen henger litt bak . Det finnes noen hoved kvaliteter studenter er interessert i generelt, og studenter i Gjøvik svarte i hovedsak det samme som studenter fra Kristiansand og Grimstad.nb_NO
dc.description.abstractENGLISH: This is a Bachelor thesis in Business and Economics at the University College in Gjøvik, where we examine how student city Gjøvik is compared with other student cities. Through quantitative study and relevant theory, we have come to find equalities and differences in Gjøvik as a student city. Purpose: This paper aims to find out what are the qualities students are looking for when they choose where to study. And to what grade Gjøvik as a small city with a college, satisfies the needs of students living there. Methodology: This study draws data from a forum discussion, one interview and three surveys among students in Gjøvik and University in Agder. Our main survey sent out to students in Gjøvik includes responses from 322 students in different stages and discipline areas of study. Findings; By looking at the results of the second survey one can see that the most important qualities of the study cities are; relevant courses, accommodation facilities, location of city, size of city, location of the school in relation to the city and social life. The analysis of data collected in all three surveys, it appears that the most important qualities that influence students' choice of the student city is; study, the size of the place they choose to live in while they study, the geographical position of the city, the ability to find a job during their studies and recommendation of others is the most valuable qualities students look for when choosing a student city. Research limitations: The limitation of our study was ability to send questionaries’ to more students all over Norwegian Universities, but it is necessary to accept the rules of privacy that colleges and universities are obliged to follow. However, we have managed to gather sufficient number of respondents for preliminary survey, same as for main survey, more than 10% students from UiA and HiG. Conclusion: Gjøvik is a small but good town to study in. College is going forward with huge steps, but town lags bit behind. There are few main qualities students are interested for generally, and students in Gjøvik responded mainly the same as students from other parts of Norway. Level of their satisfaction can be discussed in further surveys. Conclusion also brings more than few possible solutions for attraction of students to town.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212nb_NO
dc.subjectstudiested, studentlivnb_NO
dc.titleKvalitetsstudie av studiebyer: Hvilke kvaliteter kjennetegner studiebyer, og i hvilken grad innehar Gjøvik disse kvalitetene?nb_NO
dc.title.alternativeQualities of student citiesnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber103nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel