Estetikk - en dimensjon i veiledning: Hvordan anvendes estetikken ved Steffensrud Rehabiliteringssenter i veiledning av sykepleiestudentene i praksisperioden
Research report
View/ Open
Date
2014-06-13Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU i Gjøvik [208]
Abstract
Hensikten med undersøkelsen var å undersøke hvordan daglige veiledere og studentene opplevde at estetikk og kunstnerisk utsmykning benyttes som ressurs og muligheter i veiledning av studentene i praksis på Steffensrud Rehabiliteringssenter. Problemstillingen var: Hvordan anvendes estetikken ved Steffensrud Rehabiliteringssenter i veiledning av studentene i praksis? Metode: Semistrukturert kvalitativt intervju med to sykepleiere og to studenter i praksis i løpet av ti ukers praksis våren 2013. Studentene og sykepleier ble intervjuet to ganger. Datanalyse ble gjennomført ved bruk av systematisk tekstkondensering. Funn og oppsummering. Analysen viste at estetikken påvirker sykepleiere og studenter emosjonelt, som motivasjon til egen aktivitet og betydning før læringsmiljø. Den har betydning i rehabiliteringsprosessen som motivasjonskilde til aktivitet, og som kommunikasjonsform og helsefremmende faktor. Studien viser også at muligheten for å benytte kunst og estetikk i forbindelse med veiledning av studenter er tilstede, men at dette ikke blir brukt bevisst i veiledning av studentene. Det kan virke som om studenter og daglige veiledere ikke ser det de faktisk ser. Estetikken ligger der som en ubevisst, ubenyttet og underkommunisert ressurs.