Realistisk trening gir kvalitet og trygge hender: hvordan erfarer spesialsykepleiere i en barneavdeling sin handlingskompetanse i akuttsituasjoner, etter å ha deltatt i simulering?
Abstract
NORSK: Bakgrunn: Med pasientsikkerhet som overordnet mål, avdekkes et behov for å se nærmere på hvordan spesialsykepleieres kompetanse kan utvikles på best mulig måte. Treningsprogrammer anbefales, og simulering av pasientsituasjoner anvendes i økende omfang for helsepersonell.
Hensikt: Å få tilgang til hvilke erfaringer spesialsykepleiere som jobber i barneavdelinger har med handlingskompetanse i akuttsituasjoner, etter å ha deltatt i simulering.
Metode: Kvalitativt deskriptivt design, med bakgrunn i studiens hensikt. Utvalget var 10 spesialsykepleiere som arbeider ved barneavdelinger i Helse Sør-Øst. Individuelle intervjuer ble valgt som metode for innhenting av data. De transkriberte intervjuene ble analysert ved hjelp av Graneheim og Lundemans (2004) forståelse av innholdsanalyse.
Resultatene: Resultatene omhandler hvordan spesialsykepleierne beskriver simulering som en praktisk og virkelighetsnær øvelse, hvordan de lærer og mestrer gjennom simulering og betydningen de mener simulering har for virkelige akuttsituasjoner. Tema beskrives som at «realistisk trening gir kvalitet og trygge hender».
Oppsummering: Studien kan oppsummeres med at spesialsykepleierne ønsker å trene mer virkelighetsnært, i avdelingen der de faktiske akutt situasjonene oppstår og med de fagpersonene som er aktuelle. Studien viser at det er variasjoner i planlegging og gjennomføringen av simulering ved barneavdelinger i Helse Sør-Øst. Spesialsykepleierne formidler at det ikke er avsatt tilstrekkelig tid, og de beskriver at økonomi og ressurser begrenser mulighetene til å tilby en mer planlagt aktivitet. Spesialsykepleierne ønsker å være oppdaterte og vil mestre sine arbeidsoppgaver, de vil ivareta og utvikle sin profesjonelle kompetanse. Spesialsykepleiere presiserer viktigheten av gode tilbakemeldinger og refleksjon over egen innsats gjennom debrifing, og instruktørens rolle anses som en viktig faktor i den sammenhengen. ENGLISH: Background: With patient safety as an overall goal in nursing unveils the question how clinical competence can develop in the best way. Training programs are advised and simulations of patient situations are used more extensively in the training of health personnel.
Intention: The aim of this study was to collect data on what experiences clinical nurse specialists working in children wards have gained in acute patient situations after having attended a simulation course.
Method: Qualitative descriptive design regard the study’s intention. Ten clinical nurse specialist working in children wards in Helse Sør-Øst were selected. Individual interviews were chosen for data collection. The transcribed interviews were analyzed using Graneheim and Lundemans (2004) understanding of content analysis.
Results: The results show how clinical nurse specialists describe simulation as a practical and realistic excersise, how they learn and master through simulations and the importance the simulation training have on real life acute situations. The results have ended up in the theme “Realistic training provides quality and experienced hands”.
Summary: This study shows that clinical nurse specialists working in wards where real acute situations occur wish to train more realistic with their co-workers. The study shows that there are variations in planning and carrying out simulation training in wards throughout Helse Sør-Øst. Clinical nurse specialists communicate that there is not enough time dedicated and that economy and resources limit the possibility for simulation training as a planned activity. The clinical specialist nurses wish to be updated and to be able to master their tasks, they want to secure and develop their clinical competence. The clinical nurse specialist describe the importance of feedback and reflections over own effort through debriefing and the instructors role is seen as an important factor in this context.