dc.description.abstract | Teknologi har med tiden blitt en sentral aktør i samfunnsbildet. Særlig den
teknologien som dreier seg rundt vår identitet og personlige hverdagspraksis er
gjenstand for diskusjon og forskning. I denne oppgaven skal jeg studere en
stadig mer populær teknologi som har blitt tilgjengelig gjennom smarttelefonen:
treningsapper. Treningsappene har ofte som mål å fungere som brukerens
personlige trener. De måler distanse og tid på joggeturen, sporer løypene en
springer, registrerer styrketrening, beregner kaloriforbrenning, teller skritt,
instruerer økter og lager treningsplaner. På bakgrunn av dens intervenerende
rolle i brukernes liv, preges mediediskusjonene som regel av engasjement,
bekymringer og entusiasme blant debattantene, som samtidig gjør denne
oppgaven aktuell. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan bruker folk
helseapper, og hvorfor?
Analysen baseres på to teorier innen STS som belyser forholdet mellom
menneske og teknologi: script og domestisering. Undersøkelsen foretas med
utgangspunkt i kvalitativ metode og individuelle intervju. Data består av seks
kvinnelige studenter i 20-årene, som alle bruker treningsapper.
Oppgaven viser blant annet at treningsappene i mange tilfeller ikke ble tolket
slik produsentene forventet det. For eksempel reklamerte treningsappene for
deling av treningsøkter på Facebook, noe informantene hadde store aversjoner
mot. De var heller kritiske til teknologien, og snakket om hvordan konstant
selvmåling kunne ha både fordeler og ulemper. Jeg fant også at informantene
domestiserte teknologien på ulike måter. Noen brukte den for å jobbe seg mot
spesifikke mål, noen ønsket å forbedre resultatene fra gang til gang, og noen
trengte bare en tallmessig oversikt over treningen sin.
Avslutningsvis vil jeg reflektere rundt funnene, og hva disse betyr for
teknologiens rolle i samfunnet. Selv om funnene ikke kan generaliseres, kan de
forklare et fenomen, som viser at stadig flere måler treningen sin, selv om de
kanskje er bevisste på de konsekvensene fokuset kan ha. | nb_NO |