Cochleaimplantat i et tospråklig og etisk perspektiv
Abstract
Bakgrunnen for prosjektet som beskrives i denne rapporten er ønsket om å kunne vurdere
deler av den pågående diskusjonen om cochleaimplantat (”CI”). CI er den mest avanserte
teknologiske nyvinning innen hørselstekniske hjelpemidler som finnes i dag.
På bakgrunn av en teoretisk forankring i språkvitenskap og etikk presenterer vi en kvalitativ
empirisk studie med fokus på to barn med CI.
Våre funn indikerer at spørsmålet om språkutviklingen til barn med CI berører langt mer enn
spørsmålet om språkinnlæring av ord og begreper gjennom trening styrt av voksenpersoner.
Barns pragmatiske språkferdigheter og muntlige tekstkompetanse er noe som utvikles i
samspillet mellom jevnaldrende. Våre funn indikerer at barnet som hovedsakelig er tegnspråklig
har lettere for å tilegne seg denne essensielle kompetansen, enn barnet som i all
hovedsak nytter talespråk.
Dette forholdet har betydning for hvordan man kan oppfatte målet om funksjonell tospråklighet
som legges til grunn i forskriften til Opplæringslova (L-97), § 2-6; tegnspråk som
førstespråk. Videre er dette forholdet svært interessant i forhold til diskusjonen om etiske
aspekter ved CI.
I behandlingen av etiske problemstillinger knytter vi språkvitenskapelige innsikter og våre
egne funn sammen med diskusjonen om begrepet anerkjennelse. Denne tilnærmingen
avdekker sider ved diskusjonen om etiske sider ved CI som så langt ikke har vært sentrale i
den pågående debatten.
Publisher
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanningSeries
HiST ALT rapportnr 14