dc.contributor.author | Borgen, Svein Harald | |
dc.contributor.author | Gunnesmæl, Geir | |
dc.date.accessioned | 2012-07-25T09:00:31Z | |
dc.date.available | 2012-07-25T09:00:31Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/144535 | |
dc.description.abstract | Oppgaven som her presenteres er en fordypningsoppgave skrevet som avsluttende eksamen i videreutdanning i anestesisykepleie ved Høgskolen i Gjøvik.
Hensikt: Å undersøke om simulering kan øke anestesisykepleierens handlingskompetanse i kritiske situasjoner.
Metode: Det er først utført et systematisk litteratursøk i medisinske databaser. Deretter har vi fordypet oss i begrepet handlingskompetanse og sammenlignet det med sykepleieteorier. Tilslutt har vi har vi sett på hvordan simulering som metode kan påvirke anestesisykepleierens handlingskompetanse.
Resultat: Vi fant ut at det er gjort lite forskning på om anestesisykepleierens handlingskompetanse økes ved å bruke simulering som metode. Studier på området konkluderes ofte på subjektiv opplevelse av økt handlingskompetanse hos deltagerne. Handlingskompetanse er også et relativt nytt begrep som er utfordrende å finne god litteratur om.
Konklusjon: Gjennom simulering kan anestesisykepleieren få øvd på kritiske situasjoner som enten er for sjeldne eller for alvorlige til å trene på i klinisk praksis, og på denne måten mener vi at anestesisykepleieren kan få økt handlingskompetanse i mangel av andre alternativer. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | nestesisykepleie | no_NO |
dc.subject | handlingskompetanse | no_NO |
dc.subject | simulering | no_NO |
dc.title | Kan simulering som metode øke anestesisykepleierens handlingskompetanse i kritiske situasjoner? | no_NO |
dc.title.alternative | Can simulation be used to improve the nurse anaesthetist coping abilities in critical situations? | no_NO |
dc.type | Student paper, others | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 42 | no_NO |