Tjenestetilbudet til voksne personer med nevrologiske lidelser. Mange tuer i et kupert terreng.
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144324Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med undersøkelsen har vært å kartlegge tjenester rettet mot voksne personer med nevrologisk
lidelse. Formålet er beskrevet slik: «Det er behov for å kartlegge effekter av ulike modeller for
samhandling mellom tjenestenivåene, som skaper forutsigbarhet og koordinerte tjenester for personer
med nevrologiske lidelser». Informasjonen rapporten bygger på er fremkommet gjennom intervju med
ledere i 44 kommuner. Kommunene inngår i et «omsorgsforskningspanel», et representativt utvalg av
kommuner som omsorgsforsknings-sentrene har valgt ut tilfeldig. Å synliggjøre samhandlingsmodeller
mellom ulike tjenestenivå om lovpålagte tjenester er sentralt. Tema i intervjuene var: koordinering
av tjenester, identifisering av ulike samhandlingspartnere og -modeller, brukermedvirkning, bruk av
Individuell Plan (IP), habilitering og rehabilitering og supplerende tjenester.
Det er kun hovedfunnene som gjengis i rapporten. Semi-strukturert intervju med intervjuguide ble
benyttet.
Hovedtendenser: Informantene understreker at tjenestemottaker skal være omdreiningspunkt for
aktuelle tjenester. Lovpålagte tjenester, som Koordinerende enhet (KE), IP og rehabilitering blir
prioritert av tjenesteyterne. Tilbudene for å innfri tjenestene varierer avhengig av region og kommunestørrelse.
Det fremkommer at fastlegen innehar en nøkkelrolle i samspill med tjenestemottaker,
KE, spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten og andre tjenesteytere. Små kommuner
viser stor oppfinnsomhet med hensyn til å imøtekomme ønsker og behov for brukeren til tross for
lite fagmiljø. Mangel på fagfolk vanskeliggjør etablering av systemer og rutiner. Store kommuner
har utarbeidet gode retningslinjer for deler av tjenestetilbudet. Det viser seg at tjenestemottaker og
pårørende i økende grad er ressurssterke og krever mer fra tjenesteapparatet. Det kan oppleves som
en spennende utfordring for tjenesteyterne.
Når det offentlige tjenesteapparat fungerer viser tjenesteyterne kreativitet og engasjement for å kunne
skreddersy individuelle løsninger for tjenestemottaker. Det ligger store utfordringer i å utvikle
samhandlingsmodeller som ivaretar lovpålagte ytelser og samtidig ivaretar fleksibilitet i utforming
og utøving av tjenestene.