Videreutdanning i aldring og eldreomsorg, Høgskolen i Gjøvik 1989-2000 : en evaluering av praksisrelevans og kartlegging av kunnskapsbehov
Abstract
Høgskolen i Gjøvik, avdeling for helsefag har gitt 20 vekttall videreutdanning i eldreomsorg
siden 1989. De første årene var utdanningen sykepleiespesifikk, etter hvert ble tilbudet
tverrfaglig, og et 10 vekttall tverrfaglig studium i aldersdemens er vokst fram som et
permanent tilbud i tillegg. Høsten 2000 fikk to av høgskolelektorene tilknyttet disse studiene
løyve til å gjennomføre en kartleggingsundersøkelse for å få en evaluering av tidligere
studenters opplevde nytte av studiet, deres arbeidsvilkår, samt deres behov for ytterligere
videre- og etterutdanning.
Metode:
En postenquete ble sendt til samtlige uteksaminerte kandidater
(N 159). Det kom 67 svar tilbake, en svarprosent på 42.
Data ble analysert og tolket gjennom en ad hoc meningsgenerering, og resultatene presenteres
under følgende kategorier:
1) Hvor arbeider respondentene
2) Erfaringer og opplevelser i forhold til videreutdanningen
3) Hva bidro videreutdanningen med
4) Hvilke læringsbehov har de tidligere studenter i dag
Series
Høgskolen i Gjøviks rapportserie2001:6