Desentralisert høgskoleutdanning – en ressurs for regionene i Oppland fylke
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144220Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU i Gjøvik [208]
Sammendrag
Denne studien av desentralisert sykepleierutdanning ved Høgskolen i Gjøvik ble
gjennomført i 2007-2008 på bakgrunn av samarbeidsprosjektet Prosjekt
kompetansemotor i Oppland fylke. Høgskolen i Gjøvik har drevet alternativt
tilrettelagt sykepleierutdanning over fire år siden 1991 og har lang erfaring med
voksne studenter i høyere utdanning. For å dokumentere erfaringer fra Oppland var
det derfor naturlig med et samarbeid med Oppland fylkeskommune.
Voksne studenter i høyere utdanning er en målgruppe som vil kreve at
utdanningsinstitusjonene organiserer utdanning utover det som oppfattes som
ordinær gjennomføring av utdanning. Fleksible studier når denne målgruppen på en
helt annen måte enn ordinært organiserte studier på campus. Mens det tidligere var
fokus på etter- og videreutdanning, ser vi nå at voksne studenter også gjennomfører
lengre, høyere utdanning – for eksempel bachelorutdanninger over fire år. Til nå har
vi hatt liten dokumentasjon på disse studentenes erfaringer, vesentlige faktorer for å
starte på høyere utdanning og arbeidsforhold i for- og etterkant av studiene.
I tillegg til de 222 tidligere sykepleierstudentene, skulle 66 tidligere desentraliserte
studenter innen regnskapsøkonomi på OPUS Nord Gudbrandsdalen kartlegges med
samme spørreskjema. Imidlertid var svarprosenten der såpass lav (33 %) at jeg i
første omgang valgte å arbeide videre kun med de som har gjennomført
desentralisert sykepleierutdanning ved Høgskolen i Gjøvik. Her er svarprosenten 63
%. Studien synliggjør noe av betydningen for fleksible studier i regionene og
dokumenterer viktige data.
Serie
Høgskolen i Gjøviks rapportserie2009:8