Legemiddelhåndtering og sykepleierstudenter - en beskrivelse av sykepleieres veiledning i praksis
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144196Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU i Gjøvik [208]
Sammendrag
Prosjektet er et samarbeid mellom høgskole og praksissteder 2007-2008. Foreliggende rapport er del av hovedprosjektet og representerer første fokusgruppeintervju.
Hensikten var å beskrive hva og hvordan sykepleiere veileder under praksisopplæring for å kvalitetssikre i legemiddelhåndtering. Kvalitativ metode med intervju, videoopptak og observasjonsskjema er anvendt for å beskrive veiledninga. Det ble gjennomført en times fokusgruppeintervju av fem sykepleiere på en kirurgisk avdeling. Høgskolelektor var moderator. Intervjuet ble styrt av fem hovedspørsmål som var kjent på forhånd. Avdelingssykepleier var observatør, og benyttet et ferdig momentskjema for registrering av hva som ble drøftet og belyst under intervjuet. De nedskrevne data som primært ble innsamlet, ble sammenholdt med video og observasjonsskjemaer. Deretter ble rådata presentert og justert av deltakerne i fokusgruppeintervjuet.
Resultatet viser at sykepleierne veileder mens de er virksomme i pasientomsorgen basert på pasientens behov. Studentene deltar i sykepleieraktiviteter der veiledningen skjer med stor faglig dyktighet og engasjement, både for pasient og tilrettelagt for læring. Studentene ble tatt med i aktuelle læresituasjoner rundt legemiddelhåndtering fortløpende. Veiledningen hadde ingen bestemt struktur eller spesifikk progresjon. Veiledningen var ikke spesielt innrettet mot det aktuelle praksisnivå studenten befant seg i. Studentene ble utfordret til å legge fram sine kunnskaper eksempelvis for de ansatte i felles forum. Hektisk arbeidsdag og store utskiftinger i personalgruppa ble ikke av noen angitt som hemmende. Romslige lokaler ble framhevet som betydningsfullt for å drive veiledning uforstyrret.
Fra intervjuene framkommer at sykepleierne var bevisst sin funksjon som rollemodell. De veiledet i forskrifter og lovverk, men handlet iblant lojalt overfor sykehusrutiner som kan være i konflikt med optimal legemiddelhåndtering. Sykepleierne opplevde store individuelle nivåforskjeller hos studentene i 2.praksisår. De ønsket en opplæringslogg med vilkår som kan sjekkes ut og signeres underveis i praksisperioden. Et forslag til opplæringslogg er blitt utformet med tanke på utprøving i klinisk praksis. Den kvalitativt gode veiledning fremmes av gode rammefaktorer i tid, rom og arbeidsorganisering koplet til motiverte, godt forberedte og aktive studenter.
Serie
Høgskolen i Gjøviks rapportserie2009:6