Ledernes læring i fellesskap
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/143564Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK: Målet med denne oppgaven var å få innsikt hvordan lederne lærer gjennom fellesskap. Vi tok derfor tak i teorien om Communities of Practice, en teori skrevet av Etienne Wenger. Vår oppgave berører fellesskapet, mening og identitet, gjennom et fokus på lederne ved Trox Auranor Norge AS. For å finne svar på det vi ønsket, valgte vi en kvalitativ metode ved bruk av dybdeintervju. Vi intervjuet tre sentrale personer som vi anså som relevante for vår oppgave. I disse intervjuene hadde vi et fokus på hva lederne konkret gjør, hva de kan og hvordan de lærer av hverandre.
Resultatet vårt er en tolkning av hvordan læringen i fellesskapet, gjennom problemløsing, er med på å påvirke identitet og mening. Vi ser at arbeidet skaper gjensidig engasjement. Gjennom dette blir det bygget relasjoner som gir trygghet. Samtidig øker læringen og fellesskapet blir mer effektiv. Identiteten til lederne blir påvirket gjennom erfaringer og kunnskap, dette kan igjen være med på å gi en følelse av tilhørighet. I siste instans er opplevelsen av mening med på å gi en forståelse av fellesskapet man er en del av. Disse meningene kan reforhandles, og videre være kilden til nye problemløsinger. ENGELSK: The aim of this study was to gain insight into how managers learn through community, through
Wenger's theory of Communities of Practice. Our thesis seeks to describe the community,
meaning and identity, through a focus on managers at TROX Norway AS. We chose a qualitative
approach, using three interviews. In these interviews, we focused on what leaders do, what they
know and how they learn from each other.
The result is an interpretation of how the learning community, through problem solving, aid
influence the identity and meaning. The method creates a mutual engagement and among the
leaders. This, in turn, is an important aspect of the leaders’ sense of safety. At the same time
learning and the community becomes more efficient. The identity of the leaders is influenced by
experience and knowledge, and this may increase a sense of belonging. Ultimately, the experience
of meaning helps to provide an understanding of the community they are a part of. Content can be
renegotiated, and then be the source of new problem solving.