Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLybekk, Kristin
dc.contributor.authorJørgentvedt, Henning
dc.contributor.authorBjørklund, Per Kristian
dc.date.accessioned2010-11-25T11:57:06Z
dc.date.available2010-11-25T11:57:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/143538
dc.description.abstractDenne oppgaven ble til med bakgrunn i en aktuell og relevant problematikk knyttet til handelsutvikling i Gjøvik sentrum. I 1986 fikk Gjøvik et kjøpesenter, etablert under navnet CC Mart’n. Den gang ble ikke kjøpesenteretableringen sett på som noen trussel for handelen i sentrum for øvrig. I dag ser man derimot at effekten ble en annen. CC Gjøvik har gjennomgått store forandringer, og har ekspandert voldsomt. I dag har mye av handelen i Gjøvik flyttet seg fra Storgata og til kjøpesenteret, som ligger i gangavstand nede ved mjøsstranda. Sammen med oppdragsgiver, Gjøvik Sentrum AS, har denne oppgaven hatt sikte på å finne ut hvorfor kunden har forlatt Storgata til fordel for CC Gjøvik. Vi har gjennomført en kvantitativ undersøkelse både på CC Gjøvik og i Storgata, med totalt 205 respondenter. Undersøkelsen hadde fokus på å finne driverne til kundetilfredshet, for å gjennom dette peke på hvilke tiltak Storgata kan iverksette for å stoppe ”lekkasjen” til CC Gjøvik. Resultatene fra undersøkelsen viser at kundetilfredsheten er betydelig større ved CC Gjøvik, enn i Storgata. Ved begge handlesteder fant vi at tilfredshet har en signifikant sammenheng med pris og posisjon. I tillegg utpeker variabler som parkering og service seg. Det viktigste funnet i vår oppgave er at kunden er i Storgata på grunn av lojalitet, på tross av middels kundetilfredshet. I denne sammenhengen mener vi det er viktig å forstå at man ikke kan leve på denne lojaliteten på lang sikt. Tiltak må iverksettes, først og fremst for å høyne kundetilfredsheten. Konkrete tiltak som vi foreslår er en reposisjonering gjennom den nystartede foreningen Byen Vår Gjøvik, endrede parkeringsvilkår og ikke minst et ekte engasjement, fortsatt initiativ og glød for Storgata som handlested i Gjøvik. Man kommer ingen vei ved å se tilbake på feilene man har gjort, man må heller se fremover, og holde fokus på hva som kan gjøres riktig!en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjecthandelsutviklingen_US
dc.subjectGjøviken_US
dc.subjectkjøpesenteren_US
dc.titleHandelsutvikling i Gjøviken_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber109 (med vedlegg)en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel