Læringssimulator: for å lære hvordan en avis lages
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/143123Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1149]
Sammendrag
Oppgaven har gått ut på å utvikle en prototyp av en læringssimulator for Innlandets vitensenter. [...] Målet med læringssimulatoren er å vekke medieinteressen for elever i grunnskolen. Oppgaven har gått ut på å utvikle en prototyp av en læringssimulator for Innlandets Vitensenter.
Vitensenteret skal bygge et senter hvor elever i grunnskolen skal utfordres i en aktiv læringsprosess.
Senteret vil få navnet MedieEksperimentet og skal stå ferdig i 2006. Målet med læringssimulatoren er å
vekke medieinteressen for elever i grunnskolen.
Elevene får utdelt hver sin håndholdte PC, en såkalt PDA. Med denne PDA-en og virtuelle redaksjoner skal
elevene via en kreativ prosess sette sammen en nettavis. Elevene blir delt inn i grupper og fordelt på
forskjellige redaksjoner, hvor de får presentert en handling. Deretter skal elevene lage en nettavis og
publisere riktige artikler i forhold til den faktiske situasjonen.
Elevene må samle informasjon om situasjonen og sende dette til redaksjonen. Denne informasjonen vil
være utgangspunktet for hvilke artikler som skal publiseres i nettavisen. Oppgaven med å sette sammen
nettavisen skal være en kreativ prosess og resultatet vil variere fra gruppe til gruppe.
Læringssimulatoren tar i bruk mye ulik teknologi der blant annet trådløs kommunikasjon mellom PDA-er
og server står sentralt.
Beskrivelse
Oppdragsgiver: Innlandets vitensenter