Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Fred
dc.contributor.authorStadheim, Astrid
dc.contributor.authorNina, Tvenge
dc.date.accessioned2011-05-11T07:10:46Z
dc.date.available2011-05-11T07:10:46Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationJohansen, F., Stadheim, A. & Tvenge, N. (2011). Produksjon og bruk av digitale læringsobjekter i fleksibel ingeniørutdanning. UNIPED (Tromsø), 34 (1): 21-33.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142577
dc.descriptionThis is the journal's version originally published in UNIPED. Reprinted with permission from UNIPED.en_US
dc.description.abstractFaglig ansatte har tradisjonelt sett på utvikling av undervisningsmateriell som en viktig del av sin formidlingsvirksomhet. Den teknologiske utviklingen innen IKT har medført nye muligheter både for utvikling, produksjon og distribusjon av forskjellige typer undervisningsmateriell. Den har også bidratt til at studentene i større grad kan tilegne seg fagstoff på egen hånd. Denne rapporten ønsker å belyse produksjon og bruk av digitale læringsobjekter hos både fagansatte og studenter på Høgskolen i Gjøvik (HiG). Bakgrunnen er oppstart av en fi reårig fl eksibel ingeniørutdanning ved HiG, Avdeling for teknologi, økonomi og ledelse, i 2008. En undersøkelse om bruk av ulik programvare for produksjon og publisering av læringsobjekter viser at det er laget totalt ca. 500 produksjoner av ulikt omfang og med ulike verktøy. Elektronisk tavle (Sympodium) er mye brukt ved tekniske beregninger og formler, mens iSpring og Camtasia foretrekkes av lærere som ellers bruker PowerPoint i sin campusundervisning. Studentene er positive til ny teknologi, og over halvparten ønsker mer bruk av synkron og asynkron teknologi til sine studier. Lærerne gir uttrykk for at ny teknologi har ført til en pedagogisk merverdi ift. undervisningen. For å lykkes, må imidlertid lærerne ha et godt nettpedagogisk støtteapparat samt god infrastruktur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.subjectdigitale læringsobjekteren_US
dc.subjectfleksibel ingeniørutdanningen_US
dc.titleProduksjon og bruk av digitale læringsobjekter i fleksibel ingeniørutdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber13 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel