Blar i NTNU Open på forfatter "Grimeland, Benedikte"
-
Barns bruk av tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk
Gjessing, Anne Lise Forfod (Master thesis, 2022)Studien setter søkelys på barns bruk av tegning i matematikk. Hensikten med studien er å si noe om hvordan elever på tredje trinn bruker tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk. Studiens forskningsspørsmål er: ... -
Blokkprogrammering som representasjonsregister i matematikk
Dahle, Vilde (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker blokkprogrammering som et semiotisk representasjonsregister med tallfølger som matematisk kontekst. Problemstilling for studien er: hvordan bruker elever på 4. trinn blokkprogrammering som semiotisk ... -
Blokkprogrammering som verktøy i arbeid med multiplikasjon på 4. trinn
Sandvin, Eirun Flaten (Master thesis, 2023)Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan blokkprogrammering fungerer som et verktøy, i arbeid med sammenhengen mellom multiplikasjon og divisjon, for en gruppe elever på 4. trinn. Jeg har valgt å bruke ... -
Co-learning in an IBL-inspired PD session on programming
Grimeland, Benedikte; Skartsæterhagen, Øystein I; Sikko, Svein Arne (Chapter, 2022)In this study we investigated what kind of co-learning and learning gaps could be identified in a professional development session on the topic of programming. We found that both teachers and teacher educators learned about ... -
Connectednes of the Cluster Complex
Grimeland, Benedikte (Master thesis, 2009)The cluster complex of a basic hereditary artin algebra is defined, by constructing a poset T_H. A proof is given that the poset T_H is an abstract simplicial polytope. We define tilting modules, the Bongartz complement, ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
Kristiansen, Ellen-Marie Ribe (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
Developing mathematical literacy in an inquiry-based setting working with play-coins in a second-grade classroom
Grimeland, Benedikte; Sikko, Svein Arne (Chapter, 2019)The work reported in this paper is part of a longitudinal study on mathematical and scientific literacy and inquiry-based learning in two Norwegian primary schools. The project group consisted of university didacticians ... -
Elevers bruk av representasjoner i utforskende matematikkundervisning
Opdahl, Emily; Tjemsland, Marie Frost (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven ser på hvordan en undersøkende matematikkundervisning påvirker elevenes bruk av representasjoner. Undersøkende undervisning kommer fra begrepet Inquiry Based Learning (IBL) som oversettes til undersøkende ... -
Elevers forståelse av derivasjon etter R1
Muggerud, Kristian (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker videregående elevers forståelse av det matematiske temaet derivasjon. I Norge møter elevene begrepet derivasjon for første gang i 1T, og etter R1 skal elevene ifølge læreplanen forstå begrepet ... -
En casestudie av seks elevers engasjement i arbeid med programmering i matematikkfaget på 4. trinn
Kjeldstad, Guro (Master thesis, 2023)Dette er en sosiokonstruktivistisk casestudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kommer engasjement til syne i arbeid med programmering i matematikk hos seks elever på 4. trinn? For å besvare problemstillingen har ... -
«Enten er jeg dårlig til å forklare eller så er de dårlige til å skjønne» - En kvalitativ studie av 5.klassingers kritiske tenkning i matematikk.
Brennhaug, Elisabeth (Master thesis, 2021)Kritisk tenkning kommer tydelig frem i Fagfornyelsen (LK20) og den nye læreplanen i matematikk, men det er uklart hvordan dette ser ut i klasserommet. Innenfor matematikkdidaktisk forskning knyttes kritisk tenkning til ... -
FoU-oppgave
Moen, Ida Kristine (Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven har forsøkt å finne svar på hvordan lærerne kan fremme økt deltakelse blant elevene i matematikktimene sine. Dette leder til forskningsspørsmålet; «Hvordan kan matematisk kompetanse og sosiomatematiske normer ... -
Fra tegning til telling - En kvalitativ studie av tre barns bruk av romlig strukturering i et åpent rutenett
Asphaug, Anita Bondhus (Master thesis, 2018) -
"Jeg har blitt mye mer bevisst!" En studie av hvordan et mindre utviklingsarbeid kan påvirke læreres oppfatninger i matematikk.
Aspmo, Randi H. (Master thesis, 2021)Skoleutvikling har de siste tiårene fått stor oppmerksomhet – skolen skal være en lærende organisasjon, der personalet skal være i kontinuerlig utvikling. Utviklingsarbeid ved egen skole er en viktig arena for utvikling ... -
Kan kombinatorikk tegnes?
Larssen, Reidi Steen (Master thesis, 2019) -
Kritisk matematisk literacy i ein inquiry-basert kontekst på småskulesteget
Sikko, Svein Arne; Grimeland, Benedikte (Journal article; Peer reviewed, 2020)Undersøkande og utforskande arbeidsmåtar (Inquiry-based learning, IBL) blir trekt fram som mogelege inngangar til læring der ein utviklar ei spørjande haldning og auka motivasjon. Matematisk literacy er ikkje eit veldefinert ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
Trondsen, Anne; Sørli, Mari (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
Trondsen, Anne; Sørli, Mari (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
«Med blanke ark og farjestifter tel»
Alseth, Ingunn (Master thesis, 2019)Masteroppgaven setter søkelys på hvordan elever bruker tegninger i problemløsningsprosessen og hva som finnes av detaljer i disse tegningene. Hensikten med å studere dette, er å se om tegning som representasjon har noen ... -
Proporsjonal resonnering på småtrinnet
Klubben, Elizabeth (Master thesis, 2020)Studien fokuserer på hvordan elever resonnerer i møte med oppgaver som bygger på proporsjonalitet. Hensikten med studien er å undersøke nærmere hvordan elever på småtrinnet i norsk skole resonnerer i forhold til oppgaver ...