Blar i NTNU Open på forfatter "Franck, Karianne"
-
Atferdsvansker i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av tre pedagogiske lederes arbeid med barn med atferdsvansker
Skorstad, Maria Ekker (Master thesis, 2014) -
Barnehagen som hjelpetiltak: En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagen kan fungere som en del av et hjelpetiltak for barn som utsettes for omsorgssvikt av sine nære hjelpepersoner
Rushfeldt, Trine Johansen (Master thesis, 2014)Omsorgssvikt er et større problem i Norge enn mange tror, eller ønsker å tro, og i følge Barneombudet opplever hele 10 prosent av norske barn å bli utsatt for én eller flere former for omsorgssvikt. Barneverntjenesten har ... -
Constructions of Children In-Between Normality and Deviance in Norwegian Day-care Centres
Franck, Karianne (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:36, Doctoral thesis, 2014)Denne avhandlingen er et bidrag til kritisk refleksjon rundt hvordan noen barn i norske barnehager blir konstruert som avvikende fra det som anses som normalt. Fokuset er på barn som barnehageansatte mistenker og er bekymret ... -
''Det å være nær ungane og gjere dei trygge, trur eg er kjempeviktig'' - Ein kvalitativ forskningsstudie om pedagogar si forståing av og arbeid med deltaking og inkludering i leik for barn med språkvanskar
Angvik, Gjertrud Flemsæter (Master thesis, 2017)Intensjonen med denne forskingsstudien var å belyse korleis pedagogar arbeider for å leggje til rette for deltaking og inkludering for barn som dei opplever at har vanskar med språket, og pedagogane si forståing av dette ... -
"Det vanskeligste de gjør er å være sammen med andre" : en kvalitativ studie om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser
Stjern, Anneli (Master thesis, 2015)Forskningsprosjektet tar sikte på å få kunnskap om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn for ovennevnte tematisering er at inkludering ... -
Forebyggende arbeid for barn i risiko: En kvalitativ studie om barnehagens arbeid med barn av psykisk syke foreldre
Austnes, Heidi-Andrea Bergset (Master thesis, 2014) -
Gårdsbesøk som tiltak for barn med spesielle behov
Handeland, Marita (Master thesis, 2014) -
Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’
Sørenssen, Ingvild Kvale; Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article employs a sociomaterial perspective and explores how material artefacts take part in the enactment of social norms by analysing empirical examples from two different childhood studies projects in Norway. Drawing ... -
Normality and Deviance in Norwegian Day-care Institutions
Franck, Karianne (Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Om normer for kjønn i et barnefellesskap
Rimul, Johanne (Master thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan normer for kjønn kan komme til syne i et barnefellesskap. Jeg har gjort et etnografisk inspirert feltarbeid, ved å gjennomføre deltakende observasjoner og samtaler med barn og ... -
"Samtalen med barn": En kvalitativ studie om samtalens betydning for det forebyggende arbeidet i barnehagen
Karlsen, Marianne (Master thesis, 2014)Barnekonvensjonen, barnehageloven og ulike føringer i rammeplan peker i samme retning – vi skal løfte fram barns perspektiv og tanker som viktige og meningsfulle. Barns livsspørsmål og barns undring kommer til utrykk på ... -
Se meg! - En kvalitativ studie om fire unge voksne som viste atferdsproblemer sine opplevelser fra egen skolegang
Endal, Lisa Mari (Master thesis, 2017)Denne studien handler om hvordan fire unge voksne som viste atferdsproblemer da de gikk på skolen opplevde egen skolegang og hvilken betydning læreren har hatt for dem. Atferdsproblem er her definert som utagerende og ... -
Utagerende elever i 1. – 4. klasse: En kvalitativ intervjuundersøkelse av tre læreres erfaringer med utagerende elever
Ruud, Malin (Master thesis, 2014) -
"Vi har samme behov, bare på en annen måte" - En kvalitativ studie av rullestolbrukeres opplevelse av inkluderingsarbeid i barnehage og skole
Voldbakken, Marilene Jåbekk (Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen og skolen skal være inkluderende fellesskap med plass til alle. Samtidig viser nyere rapporter at det spesialpedagogiske systemet er ekskluderende fordi organiseringen og ...