Blar i NTNU Open på forfatter "Aksnes, Jostein"
-
A Study of Load Responses towards the Pavement Edge
Aksnes, Jostein (Dr.ingeniøravhandling, 0809-103X; 2001:118, Doctoral thesis, 2002)A major part of the national and county road network in Norway consists of two-lane roads with relatively narrow shoulders. The width of the roadway is limited, forcing heavy trucks to drive close to the pavement edge. ... -
Evaluation of Norwegian gradation based regulation for frost susceptibility of crushed rock aggregates in roads and railways
Loranger, Benoit; Kuznetsova, Elena; Hoff, Inge; Aksnes, Jostein; Skoglund, Kjell Arne (Chapter, 2017)Norwegian road and railway construction practice has significantly changed during the last 40 years due to the replacement of natural gravel by crushed rock material as main aggregates in base, sub-base and frost protection ... -
How wear affects road surface texture and its impact on tire/road noise
Siebert, Doreen (Doctoral theses at NTNU;2017:113, Doctoral thesis, 2017)Mechanical pavement wear in the Nordic countries is essentially influenced by the use of studded tires during long winter seasons. The abrasive effect of the studded tires is the cause of significant damage on the pavement ... -
Kontinuerlig komprimeringskontroll
Fladvad, Marit (Master thesis, 2012)Komprimering av granulære materialer kan ha stor innvirkning på en vegs levetid, og komprimeringskontroll er derfor en viktig del av kvalitetskontrollen ved vegbygging. Formålet med denne oppgaven er å undersøke om man ved ... -
Platebelastningsforsøk - Betydning av feltforhold, forsøksmetode og beregningsmetode
Andresdottir, Herbjörg (Master thesis, 2019)Platebelastningsforsøk er en viktig og mye brukt forsøksmetode for å vurdere bæreevnen til ubundne granulære materialer i vegkonstruksjoners overbygninger. Forsøksmetoden er basert på Boussinesq sin formel, som er basert ... -
Veg-geometriens betydning for trafikkulykker
Lofthaug, Fredrik (Master thesis, 2014)Formålet med denne masteroppgaven var å studere om vegbredde, kjørefeltsbredde, spordybde eller manglende tverrfall påvirker antall ulykker. Stor nok vegbredde og kjørefeltsbredde er viktig slik at sjåfører har tid på seg ... -
Virkning på sporslitasje ved etablering av retningsseparerende tiltak på tofelts riksveger i Statens vegvesen region midt
Mansfield, Elisabeth (Master thesis, 2015)Den positive trafikksikkerhetseffekten, av tiltakene forsterket midtoppmerking og midtrekkverk, er blitt godt dokumentert og vil framover være aktuelle tiltak i arbeidet mot møteulykkene. Derimot har effekten av tiltakene ...