Blar i NTNU Open på forfatter "Uthus, Marit"
-
Den mentaliserende leder- sinnets balansekunstner - En studie av fem ledere i Artilleribataljonen sine erfaringer med å ta i bruk mentalisering i medarbeidersamtaler
Melgård, Øyvind (Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er lederes erfaringer med å ta i bruk mentalisering i lederskapet. Studien har valgt å bruke medarbeidersamtaler i Artilleribataljonen i Forsvaret som undersøkelsesarena. Hensikten er å skape innsikt ... -
"Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne" : en kvalitativ studie om helse i småskolen sett fra læreres perspektiv
Schønning, Charlotte (Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse blant elevene i småskolen. Med forskningen min ønsket jeg å fokusere på skolen som en forebyggende og helsefremmende arena, og da nærmere bestemt på lærerens rolle i dette ... -
«Det har sine omkostninger». En intervjustudie med spesialpedagoger som underviser elever med særskilte behov i en inkluderende skole.
Uthus, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Elevene representerer på en måte det vi som system ikke får til
Wikerholmen, Mina Friis (Master thesis, 2020)Eksistensen av segregerte smågruppebaserte opplæringstiltak eller alternative skoler har vært og er omstridt, da eksistensen i seg selv rokker ved den rådende inkluderingspolitikken den norske skole bygger på. Alternative ... -
Elevers erfaringer knyttet til å bli hørt og gitt innflytelse i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid
Djønne, Eline Sandvær (Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å skaffe ny innsikt om elevers egne erfaringer knyttet til den sakkyndige utredningsprosessen i støtteinstansen PPT, hvor det i hovedsak har vært fokus på hvordan de selv opplever å bli hørt ... -
En sakte forvandling. En kvalitativ studie av elevers erfaringer med å lære om psykisk helse i skolen
Klomsten, Anne Torhild; Uthus, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen belyser skoleelevers erfaringer med å lære om psykisk helse i en skolekontekst. Studien bygger på kvalitative intervju med 16 elever på 9. trinn i ungdomsskolen. Funnene viser at elever som har hatt ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen - sett i et lærerperspektiv
Røros, Randi (Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er læreres refleksjoner om egen rolle og praksis knyttet til fagfornyelsen og folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolefagene. Formålet med oppgaven er å etablere en bevisstgjøring ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie
Uthus, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2020)Tidligere forskning bekrefter at selvbestemmelse har betydning for elever i skolen, for deres trivsel, indre motivasjon og læringsutbytte. Denne forskningen har i hovedsak kvantitativt design, og vi vet derfor lite om ... -
Inclusive education for students with challenging behaviour: development of teachers’ beliefs and ideas for adaptations through Lesson Study
Aas, Hanne Kristin; Uthus, Marit; Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores development in teacher beliefs and ideas for adaptations with respect to students who display challenging behaviour. These students have the same right to inclusive education as other students, but ... -
Introverte verdier - En kvalitativ intervjustudie av introverte ledere i Heimevernet og deres verdier
Unsgård, Ingrid Alma (Master thesis, 2017)I denne studien ble tre introverte ledere dybdeintervjuet om sine erfaringer om det å lede ut ifra sine verdier i Heimevernet. Fokuset ble rettet mot hvordan de opplevde det å lede ifra et introvert perspektiv og hvordan ... -
''Jeg er jo en lærer, jeg har ikke utdanna meg for å drive med krisehåndtering'' - En kvalitativ studie av læreres erfaring med elever i krise
Wego, Helene (Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er læreres erfaringer i arbeidet med elever i krise, i spennet mellom å skulle gi eleven omsorg, og å støtte eleven i å møte skolens krav. Studien vektlegger den typen krise som oppstår når en ... -
"Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha bestemt"- en kvalitativ studie med fokus på elever sine erfaringer med medvirkning, mestring og selvoppfatning i spesialundervisning
Wold, Hege Wang (Master thesis, 2020)Forskning viser at elever som mottar spesialundervisning i Norge, i liten grad får medvirke i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017; Sagen & Ytterhus, 2014). Videre viser både nasjonal og internasjonal ... -
Karakterfri undervisning i ungdomsskolen - En kvantitativ studie om forskjeller mellom elevers opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med og uten karakterfri underveisvurdering
Smisethjell, Trine (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke forskjeller i elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med karakterfri underveisvurdering og ungdomsskoler med underveisvurdering med karakterer. ... -
“Maybe the kids need to decide a little?”: Trust and Relatedness through Increased Self-Determination - A qualitative study regarding third grade pupils' self-determination in light of social roles and relations
Engesbak, Oda Sofie (Master thesis, 2021)Temaet for denne studien har vært selvbestemmelse i lys av sosiale roller og relasjoner. Forskningen har foregått innenfor rammene til TIL-modellen, som er en praktisk-didaktisk modell utviklet av Skaalvik and Skaalvik ... -
Med hjertet i hånden - En kvalitativ undersøkelse av biblioteksjefers erfaring med mestring
Soleim, Elisabeth (Master thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å undersøke tre biblioteksjefers erfaringer med mestring, og da spesielt den mestringen de opplever når deres egne verdier settes på prøve i møte med ytre krav som ressursmangel, lovverk ... -
Motivasjon hos elever med lese - og skrivevansker
Gullberg, Lise-Marie (Master thesis, 2016) -
Motivasjon i frivillig arbeid
Syltebø, Roar (Master thesis, 2023)Temaet i denne studien er motivasjon i frivillig arbeid. Målet er økt forståelse av faktorer som bidrar til at mennesker deltar i frivillig arbeid. Studiens problemstilling er «Hvordan kan perspektiver og erfaringer hos ... -
Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad!
Risheim, Kristin (Master thesis, 2021)I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
Bredal-Thorsen, Mona; Solberg, Emma (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
Bredal-Thorsen, Mona; Solberg, Emma (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ...