Blar i NTNU Open på forfatter "Sølvberg, Astrid Margrethe"
-
«Å ta steget videre» - En kvalitativ studie om hvilke læringsmuligheter som kan komme til uttrykk i kommenterede egenkjøring i trafikklærerutdanningen
Bogfjellmo, Petter Helmersen (Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne kvalitative studie er hvilke læringsmuligheter som kommer til uttrykk i metoden kommenterende egenkjøring i trafikklærerutdanningen. Analysen viser 16 ulike læringsmuligheter for metoden ... -
Designing teaching practice in post-graduate education
Sølvberg, Astrid Margrethe; Rismark, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper explores how teachers can design post-graduate teaching practice in ways that allow participants to construct new knowledge that supports their daily work practice. To explore the design of teaching practice ... -
"Det er jo et praktisk yrke!" Praksisveilederes erfaringer med vurdering i radiograffaglige praksisstudier
Kolstad, Ragnhild Berg (Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn Bachelor i radiografi er et helsefaglig profesjonsstudium, der praksisstudier har en sentral rolle i utdanningsløpet. Praksisstudier har til hensikt å fremme profesjonsspesifikk kompetanse, og bidrar ... -
Digitalt medborgerskap. Seniorers erfaringer med arenaer for læring av digital teknologi
Rønning, Wenche M; Sølvberg, Astrid Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2020)Manglende digital kompetanse blant eldre kan hindre fullverdig deltakelse i dagens digitale samfunn. Utfordringer knyttet til mulig digital ekskludering gjør at det er behov for å vite mer om denne gruppens erfaringer med ... -
En kvalitativ studie av fleksible studenters opplevelse av hjemmet som læringsmiljø
Gulliksrud, Jonas (Master thesis, 2022)Sammendrag Økt kompetanse og omstilling er nøkkelbegreper i vårt moderne samfunn, og voksne mennesker er godt representert i studiesammenheng. Samtidig er voksne menneskers liv rike, og mange voksne studenter må kombinere ... -
IKT i skolen: En studie av relasjoner mellom bruk av IKT på 8. klassetrinn og noen motivasjonelle faktorer
Sølvberg, Astrid Margrethe (Doctoral thesis, 2003)Det er et uttalt politisk mål fra sentrale myndigheter at informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal innføres i utdanningssektoren som en naturlig del av undervisning og læring. De foreliggende utdanningspolitiske ... -
Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program
Sølvberg, Astrid Margrethe; Moen, Torill; Rismark, Marit; Tveit, William Arne (Peer reviewed; Journal article, 2019)This study explores reflection logs produced by course participants during a postgraduate university course arranged for Norwegian educational psychology counsellors. A grounded theory approach revealed that “useful” was ... -
Learning to teach an entrepreneurship education program – a workplace learning perspective on schoolteachers` professional learning
Langdal, Trine Hove (Doctoral theses at NTNU;2024:99, Doctoral thesis, 2024)Entrepreneurship has become a popular topic in education, that has gained attention internationally for its potential to inspire and nurture important life and work skills in young people. Teachers are arguably important ... -
Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift
Elder, Ingunn; Sølvberg, Astrid Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2018)I artikkelen presenteres og drøftes funn fra en kvalitativ studie av læreres beskrivelser av eget arbeid med programmet Ungdomsbedrift i videregående skole. Studien bygger på analyser av fokusgruppeintervju med tolv ... -
Older Adults´Coping with the Digital Everyday Life
Rønning, Wenche M; Sølvberg, Astrid Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2017)This study was motivated by a concern for how older adults adjust to their digital everyday life. Theories of motivation and self-efficacy are applied in order to understand how older adults master and adjust to the rapid ... -
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?
Moen, Torill; Rismark, Marit; Sølvberg, Astrid Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne studien rettes oppmerksomheten mot pedagogisk-psykologiske rådgivere i PPT og deres refleksjoner knyttet til hva rollen er og innebærer. Å løfte frem deres «stemmer» er vesentlig, da mange andre enn PP-rådgivere ... -
The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015
Moen, Torill; Rismark, Marit; Samuelsen, Anne Sofie; Sølvberg, Astrid Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2018)The article reviews research on the Norwegian Educational Psychological service (EPS) in the period spanning 2000–2015. The material investigated consists of high quality research in terms of PhD studies and blind peer-reviewed ... -
Video as a Learner Scaffolding Tool
Rismark, Marit; Sølvberg, Astrid Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores how videos support and scaffold students’ study behaviour. To explore this, we have revisited data material from four of our previous studies. The constant-comparative method guided the analysis of ...