Browsing NTNU Open by Author "Postholm, May Britt"
Now showing items 1-20 of 27
-
A formative intervention in primary school. Experiences with Minecraft as an educational tool
Jarvoll, Agnieszka B. (Doctoral theses at NTNU;2019:307, Doctoral thesis, 2019)Denne avhandlingen ser på hvilke betingelser som kreves for gjennomføring av en intervensjon der det kommersielle dataspillet Minecraft brukes som medierende artefakta i klasserommet. Fokuset i studien er på elevers og ... -
«Betydningen en skoleleders relasjonskompetanse har for lærernes trivsel på jobb.»
Schistad, Line Birgitta (Master thesis, 2020)Relasjoner er noe mennesker i alle stillinger må forholde oss til ute i arbeidslivet. Noen yrker krever evne til å skape relasjoner mer enn andre. Som leder for en organisasjon er evnen til å skape, og opprettholde gode ... -
Communication in Crises: How Dialogues Mediate Actions
Firing, Kristian; Skarsvåg, Kåre Inge; Chemi, Tatiana; Postholm, May Britt (Peer reviewed; Journal article, 2020)Personnel from the armed forces, police, and health services are subject to split-second bias when interacting in crises, however, when it comes to communication and negotiations, deep knowledge about the dialogues is still ... -
The complementarity of formative intervention research, action research and action learning
Postholm, May Britt (Peer reviewed; Journal article, 2020)Background This article focuses on the complementarity between formative interventions research conducted within the framework of cultural historical activity theory, action research and learning, as well as how this ... -
Din stemme teller.. - Hvordan opplever lærere at de klarer å ta vare på elevmedvirkning i sin praksis knyttet til læringssituasjoner ?
Lyng, Monica Asp (Master thesis, 2022)Manglende elevmedvirkning blir sett på som en av hovedutfordringene i norsk skole, spesielt sett opp mot psykososialt læringsmiljø (NOU 2015:2). Denne masteroppgaven ønsker å løfte frem opplevde erfaringer med elevmedvirkning ... -
En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster
Lysne, Dag Atle; Postholm, May Britt (Journal article; Peer reviewed, 2018)Internasjonal litteratur gir god dokumentasjon av hvilke faktorer som fremmer skoleutvikling. Konteksten som læringsprosesser foregår i, er viktig for læringsutbytte, og norsk skole avviker på mange områder fra den skolen ... -
FoU-prosjekter som møtepunkt mellom den praktiske og teoretiske pedagogikk
Thorvaldsen, Knut Marius (Master thesis, 2013) -
Fra gamer til kodeekspert – om å bane sin egen vei i livet for å komme seg dit en må være
Hagelia, Marianne (Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:22, Doctoral thesis, 2023)Norsk sammendrag En avhandling om kodetalents lærings- og identitetsutfordringer: Fra gamer til kodeekspert – om å bane sin egen vei i livet for å komme seg dit en må være Denne avhandlingen bidrar med kunnskap om en ... -
FUS-prosjektets rotfeste En studie av utvikling i en intervensjonsskole
Lyng, Ragnhild Sperstad (Master thesis, 2021)Mange av de senere års nasjonale satsinger, uavhengig av tematisk tilnærming, har hatt som mål å videreutvikle undervisningskvaliteten for å øke elevenes læringsutbytte. Det settes i verk skoleutvikling, men det er krevende ... -
"I can't find my grandma on the Internet!": A Study of Project Work Using ICT as a Mediating Artefact
Postholm, May Britt (Doctoral thesis, 2003)Life in the classroom is complex with all sorts of action taking place all at once. During project work this complexity is even more visible due to intense pupil and teacher activity. The project work method and the use ... -
The importance of the start-up phase in school-based development for learning and enduring change
Postholm, May Britt (Peer reviewed; Journal article, 2020)This study focuses on two schools taking part in a school-based development project in Norway. The research was guided by the following research question: How does the start-up phase in school-based development influence ... -
Inquiries into Teacher Professional Development: A longitudinal school-based intervention study of Teacher Professional Development (TPD) conducted in the frame of a Cultural Historical Activity Theory perspective (CHAT)
Svendsen, Bodil L. (Doctoral theses at NTNU;2017:81, Doctoral thesis, 2017)I denne avhandlingen er det blitt konstruert og testet ut en kompetanseutviklingsmodell for naturfagslærere ved en ungdomsskole og to videregående skoler. Ph.D.-prosjekt er basert på erfaringer fra både nasjonale (SUN) og ... -
Kollektive læringsprosesser som utfordrer kunnskapshorisonten - En mikroetnografisk studie av et lærerteam og deres erfaringer med kollektive læringsprosesser
Indergård, Ola; Karlsen, Cecilie Marie (Master thesis, 2016)Som tittelen tilsier, har hensikten med denne studien vært å studere hvilke erfaringer et utvalg lærere har gjort seg gjennom arbeid med kollektive læringsprosesser. Den nasjonale satsningen Ungdomstrinn i utvikling og ... -
Ledelse i skolen - En analyse av nasjonale styringsdokumenter
Krakeli, Monica Aure (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har problemstillingen "Hvordan blir utøvelse av ledelse i skolen beskrevet i nasjonale styringsdokumenter?" Jeg har valgt å gjøre en innholdsanalyse av 12 nasjonale styringsdokumenter i tidsperioden ... -
Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning
Hauge, Kåre (Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:240, Doctoral thesis, 2019) -
Mathematics teachers’ professional development in a practice-base development program
Braseth, Eskil Ahn (Doctoral theses at NTNU;2024:2, Doctoral thesis, 2024)Mathematics teachers’ professional development in a practice-based development program How can a practice-based development program contribute to the professional development of mathematics teachers? And how can such ... -
Premises and Promises for Expansive Learning in Teacher Education
Postholm, May Britt (Peer reviewed; Journal article, 2020)The study presented in the article focused on school-based development in lower secondary schools in Norway. School-based development represents a new practice not only for school leaders and teachers but also for teacher ... -
Reflective thinking in educational settings: an approach to theory and research on reflection
Postholm, May Britt (Journal article; Peer reviewed, 2018)Background: Research findings indicate that developing good relationships with pupils, managing classroom processes adequately and developing confidence and trust with other teachers are among the aspects of teaching that ... -
Relasjonelle og kommunikative veier til lærernes profesjonelle utvikling En fenomenologisk studie om skolelederes bidrag
Benum, Marthe; Bjune, Kathrine Gladtvet (Master thesis, 2021)Det finnes mange veier til læreres profesjonelle utvikling. Vi har valgt å se nærmere på relasjonelle og kommunikative veier til lærernes profesjonelle utvikling. Vi fokuserer på skoleleders bidrag med både leders og lærers ... -
Relasjonelle og kommunikative veier til lærernes profesjonelle utvikling En fenomenologisk studie om skolelederes bidrag
Benum, Marthe; Bjune, Kathrine Gladtvet (Master thesis, 2021)Det finnes mange veier til læreres profesjonelle utvikling. Vi har valgt å se nærmere på relasjonelle og kommunikative veier til lærernes profesjonelle utvikling. Vi fokuserer på skoleleders bidrag med både leders og lærers ...