Blar i NTNU Open på forfatter "Lien, Øyvind Haugan"
-
Brøkoppgaver i to norske lærebøker
Stubø, Håkon (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det analysert to norske lærebøker for matematikk på femtetrinn: Multi og Matematikk. I analysen er det sett på brøk og hvordan de to lærebøkene og deres oppgaver legger opp til læring av emnet. I ... -
Et perspektiv på lærers tilrettelegging av begrepslæring innen matematikkfaget på mellomtrinnet.
Vaag, Camilla Kildedam (Bachelor thesis, 2019)Skolen skal få nye læreplaner fra høsten 2020. En av de endringene som er foreslått er at elevene skal få muligheten til å jobbe med ulike metoder og tankemåter slik at de skal kunne utvikle en dypere forståelse i ulike ... -
Kvalitativ studie av sammenhengen mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene i skolen
Brennhaug, Elisabeth (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt hvordan tre ulike lærere på ungdomstrinnet forholder seg til sammenhenger mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Dette ... -
LIST-oppgavers karakteristiske egenskaper
Toldnes, Christian Haugan (Bachelor thesis, 2019)Målet med denne studien har vært å kartlegge hvilke egenskaper som er avgjørende for at en matematikkoppgave kan klassifiseres som en LIST-oppgave. LIST-oppgaver har lav inngangsterskel og stor takhøyde og anbefales som ... -
Misoppfatninger innenfor brøk på 6. trinn
Aasen, Brian Maridal (Bachelor thesis, 2019)Denne studiens mål har vært å undersøke hvilke misoppfatninger elevene på 6. trinn har innenfor brøk. Fokuset har vært på telleren og nevnerens betydning samt brøk som relativ størrelse og danner da problemstillingen: ... -
R1-elevers begrepsbilde av bevis i geometri - En studie av R1-elevers syn på bevis i geometri, og samspillet mellom begrepsbilder av bevis og argumentasjon
Lien, Øyvind Haugan (Master thesis, 2018)Denne studien tar for seg hvordan R1-elevers begrepsbilde av bevis ser ut i geometri, hvordan elevene argumenterer i geometri, og hvilken sammenheng det er mellom elevers begrepsbilde av bevis og hvordan de argumenterer. ...