Browsing NTNU Open by Author "Brumo, John"
Now showing items 1-20 of 51
-
Da naturen fikk jordkloden tilbake: Øko-apokalypse og dypøkologi i Zoo Europa
Amundsen, Marianne (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om de dypøkologiske verdiene som er forankret i Gert Nygårdshaugs roman Zoo Europa. Oppgaven er en økokritisk lesning av denne siste romanen i det som kalles Mino-serien. Teorigrunnlaget for ... -
Dag Solstad
Brumo, John (Chapter, 2019) -
Demokrati og medborgerskap- men hvordan?
Bytingsvik, Thea Gjestad (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan novellearbeid kan bidra til å styrke elevers kompetanse i demokrati og medborgerskap i norskfaget. Oppgavens overordnede problemstilling er følgende: hvordan ... -
«Den kan gjøre at det endres noe i en selv» - En studie av skjønnlitteraturen som inngang til det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i norskfaget på ungdomsskolen og videregående skole
Grøtheim, Sandra Isaksen (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker skjønnlitteratur som inngang til det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» i norskfaget. Det er en komparativ kasusstudie med kombinasjon av kvalitative og kvantitative data: bestående ... -
Det komplekse menneskesinnet: En lesning av Hans E. Kincks novelle "Felen i vilde skogen"
Torbjørnsen, Oda (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven vil jeg innledningsvis presentere Kincks virke som novelleforfatter, og hva som kan sies å være særegent for hans noveller. Deretter vil jeg presentere et utvalg av novellesjangerens sentrale konvensjoner ... -
Die Ballade in der Form des Prosagedichts. Sigbjørn Obstfelders "Folkevise" (1899)
Brumo, John (Chapter, 2018) -
Digital Litteraturundervisning
Tveiten, Svein Erik (Master thesis, 2021)Dette prosjektet ønsker å utforske ulike konsekvenser av digitaliseringen av samfunnet i møte med den norske skolen, spesielt når det kommer til litteraturundervisningen i norskfaget. Gjennom tidligere forskning kommer det ... -
"Eit mørke inne i lyset" - En litteraturdidaktisk lesning av Tore Renbergs "Du er så lys".
Gjerde, Martine White (Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en didaktisk refleksjon over hvordan romanen Du er så lys av Tore Renberg kan anvendes i litteraturundervisningen. Dette er en roman med potensial til å tematisere psykisk helse, som står i forbindelse ... -
En komparativ analyse av tre lærebøker : med fokus på sammensatte tekster
Valen, Camilla Renbjør (Master thesis, 2013)Denne avhandlingen presenterer en komparativ analyse av tre lærebøker for den videregående skole. I 2006 ble Kunnskapsløftet innført som ny gjeldende læreplan. Dette førte til mange endringer i læreplanene, blant annet ... -
En tekst alene gjør ingen poplåt
Fostås, Simen (Master thesis, 2023)Denne avhandlingen tar for seg to låter som opphav og tre adaptasjoner av hver av disse innenfor populærmusikken i Skandinavia mellom omtrent 1955 og 1999. Det presenteres relevant kontekst og teori, samt analyser av de ... -
Eskimoer, fjellapper og hedninger. En lesning av På ski over Grønland (2003) og Min reise fra Sameland til Grønland (1980) i et majoritet- og minoritetsperspektiv
Davies, Eric Norman de Lange (Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker Fridtjof Nansens bok På ski over Grønland (2003) og Samuel J. Baltos bok Min reise fra Sameland til Grønland (1980) i et majoritets- og minoritetsperspektiv. Oppgaven er strukturert etter prinsipper ... -
Et raffinert innlegg til virkelighetsdebatten? En lesning av romanen Er mor død (2020)
Huuse, Silje Syversen (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven inneholder en lesning av Vigdis Hjorth-romanen "Er mor død" (2020). I oppgaven undersøker jeg hvordan narrativet underbygger temaet kunstfrihet. I tillegg diskuterer jeg hvordan denne romanen forholder seg ... -
"Fargane såg ut som dei var festa på eit lerret" - Ord og bilde i Frode Gryttens Rom ved havet, rom i byen (2007)
Brumo, John (Chapter, 2018) -
For sakens skyld: En vurdering av sakprosa i fire sentrale læreverk for videregående skole
Bjerke, Ragnhild (Master thesis, 2012)Denne avhandlingen presenterer en vurdering av sakprosa i fire utvalgte læreverk for videregående skole. Sakprosa er et relativt nytt begrep, og det finnes ingen felles gjeldene avgrenset definisjon. I norskfaget har ... -
«Fordi i novellen var det personen sitt perspektiv.»
Jørgensen, Pernille Romuld (Master thesis, 2021)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ fenomenologisk kasusstudie. I studien undersøker jeg problemstillingen Hvordan erfarer én norsklærer og et utvalg Vg1-elever novelleundervisning som inngang til det ... -
Fortellinger om forandring: En narrativ studie av planlagt organisasjonsendring i et norsk finanskonsern
Amundsen, Oscar (Doctoral thesis, 2003)Utgangspunktet for denne avhandlingen er at folk deler kunnskap og erfaring gjennom å fortelle historier til hverandre. Kjernematerialet i avhandlingen består av samtaler / dybdeintervjuer med utvalgte ansatte og ledere ... -
Funksjonen av fri indirekte form i novella "Tusten" av Tarjei Vesaas: Ei undersøking av korleis hovudpersonen kjem til uttrykk gjennom bruk av fri indirekte form.
Hermansen, Guro Underdal (Bachelor thesis, 2022)Tarjei Vesaas skreiv fram personlegdommar som kan opplevast som tidlause og like relevante å undesøke i dagens samfunn som for 70 år sidan. I denne oppgåva blir det undersøkt korleis Tusten uttrykker seg i novella i fri ... -
Hamsunproblemet i skolens norskbøker 1945-1970
Brumo, John (Journal article; Peer reviewed, 2018)Når man skal arbeide med Knut Hamsun i skolen, står norsklærerne overfor et dilemma: Hvordan skal man ta hensyn til at Hamsun ikke bare er en av Norges mest kjente forfattere, men også Norges mest kjente nazist? Hvordan ... -
«Hardanger kjem til å bli det nye Piemonte, folkens!» Sjanger og satire i Marit Eikemos Hardanger (2019)
Krogstad, Andrea (Master thesis, 2022)Med presise, humoristiske og alvorlige skildringer regnes Marit Eikemo som en av samtidens skarpeste forfattere. Denne masteroppgaven er en utforskning av hennes nyeste novellesamling, Hardanger (2019), i lys av teori om ...