Blar i NTNU Open på forfatter "Aas, Hanne Kristin"
-
Dysleksi og selvoppfatning
Hernes, Marianne (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i skoleerfaringene til unge voksne med dysleksi, og hvilken påvirkning disse erfaringene har hatt på selvoppfatningen. Informantenes opplevelser og erfaringer kan gi ... -
Inclusive education for students with challenging behaviour: development of teachers’ beliefs and ideas for adaptations through Lesson Study
Aas, Hanne Kristin; Uthus, Marit; Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores development in teacher beliefs and ideas for adaptations with respect to students who display challenging behaviour. These students have the same right to inclusive education as other students, but ... -
Inkludering av elever med dysleksi
Børresen, Mari Skumsrud; Fredriksen, Selma Johanne Marthinsen (Master thesis, 2022)I løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet ... -
Inkudering av elever med dysleksi
Børresen, Mari Skumsrud; Fredriksen, Selma Johanne Marthinsen (Master thesis, 2022)I løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet ... -
Learning through communication: exploring learning potential in teacher teams lesson study talk
Aas, Hanne Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose This paper discusses findings from a four-year research and development project using lesson study in a Norwegian elementary school. There are only a limited number of studies which have investigated how talk ... -
Profesjonsutvikling for inkludering: en studie av læreres samtaler i Lesson Study-arbeid
Aas, Hanne Kristin (Doctoral theses at NTNU;2021:363, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Ideen om en felles offentlig skole har lange tradisjoner i Norge, og inkludering har en tydelig posisjon i norsk utdanningspolitikk. Samtidig pekes det på en rekke utfordringer for å få til en inkluderende ... -
Professional development for inclusive and adaptive education: Lesson Study in a Norwegian context
Aas, Hanne Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents findings from a study examining teacher talk in the early and late phases of a 4-year project in a Norwegian elementary school where Lesson Study was used as a method for professional development. The ... -
"Takk, takk, takk, takk! Takk for at du så meg, takk for at du så meg…": En kvalitativ intervjustudie av tre læreres erfaringer knyttet til relasjonarbeid i møte med elever som viser tilknytningsvansker
Vatne, Nora Nesje (Master thesis, 2014)I denne studien er fokuset rettet mot lærer-elev-relasjoner knyttet til elever som viser tilknytningsvansker. Med tilknytningsvansker menes her alle former for utrygg tilknytning. Dette er elever som på grunn av tidligere ... -
Teachers talk on student needs: exploring how teacher beliefs challenge inclusive education in a Norwegian context
Aas, Hanne Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2019)This study explores teacher talk in the early phase of a project in a Norwegian elementary school where Lesson Study is used as a method for professional development. The study focuses on inclusion and aims to explore what ...