• Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching 

      Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      In this study, we analyse 23 prospective teachers’ lesson plans for short whole-class mathematics discussions held with students at a middle school. The plans are in the form of "lesson plays", where an imagined discussion ...
    • Lesson plays as an approach to learning to teach proving 

      Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      We suggest that writing lesson plays can be a valuable approach in learning to teach proving in teacher education. A lesson play is an imagined discussion between a teacher and some students about a particular mathematical ...
    • Læreres handlinger i matematikklasserommet. 

      Wirum, Ane Stokke (Master thesis, 2022)
      Blant en rekke forskere er det stor enighet om at kommunikasjon og matematiske samtaler bør anses som en viktig og nødvendig del av undervisninga i matematikk. I denne studien har jeg derfor forsket på gjennomførelsen av ...
    • Matematikk er ikke bare tall. 

      Normann, Anita (Master thesis, 2019)
      Sammendrag Matematikk er ikke bare tall. En kvalitativ studie om elevers arbeid med representasjonsformer. Hva kjennetegner arbeid med tekstoppgaver hos elever på småtrinnet og hvilke utfordringer kan oppstå når de ...
    • Matematisk modellering i oppgaver i norske lærebøker 

      Skaar, Kristin (Master thesis, 2023)
      Matematisk modellering har de senere årene vært mye i fokus, kanskje fordi det handler om å benytte matematikk for å løse problemer i virkelige verden. I den norske læreplanen i matematikk har «modellering og anvendelse» ...
    • Narratives constructed in the discourse on early fractions 

      Enge, Ole; Valenta, Anita (Chapter, 2018)
    • Når læreplan møter praksis 

      Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)
      Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ...
    • Når læreplan møter praksis 

      Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)
      Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ...
    • Rehearsals in work with in-service mathematics teachers 

      Valenta, Anita; Wæge, Kjersti (Chapter, 2017)
      An approach that has shown to give pre-service teachers rich opportunities for learning to teach mathematics is through a cycle of enactment and investigation. An important part of the cycle is rehearsal where novices ...
    • Representasjon og argumentasjon 

      Dønnem, Kristin Valla (Master thesis, 2020)
      I studien undersøkes elevers bruk av representasjoner i deres argumentasjon for en hypotese. Formålet med studien er å bidra til mer kunnskap rundt elevers bruk av ulike typer representasjoner når de skal utvikle gyldige ...
    • Representasjoner i lærebøker 

      Jensen, Mari Solberg (Master thesis, 2021)
      Denne studien har undersøkt representasjoner i lærebøker på 5. trinn. Hensikten har vært har vært å få innsikt i hvordan oppgaver og eksempler i lærebøkene ivaretar de ulike aspektene ved representasjonskompetansen. En ...
    • Resonnering og argumentasjon i matematikkbøker. 

      Gjengår, Anniken (Master thesis, 2023)
      I denne studien har jeg undersøkt oppgaver og forklaringer innen geometri i læreverk som bygger på den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter for arbeid med resonnering og argumentasjon ...
    • Teaching practices promoting meta-level learning in work on exploration-requiring proving tasks 

      Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this study, we explore teaching practices promoting students’ learning to prove in a context where students work on exploration-requiring proving tasks. In these tasks, the goal is to provide an argument for the validity ...
    • "X'er og Y'er er ikke mer algebra enn noter på et ark er musikk" En kvalitativ studie om elevers handlinger knyttet til algebraisk tenkning i arbeid med generalisert aritmetikk 

      Bye, Nina Rokne (Master thesis, 2020)
      Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvilke handlinger knyttet til algebraisk tenkning elever tar i bruk i arbeid med en oppgave innen generalisert aritmetikk. Valget av tema var basert på kunnskap om at algebra av mange ...