Blar i NTNU Open på forfatter "Svendsen, Bodil"
-
Talentsenter som læringsarena for elevar med stort læringspotensial - Ein kasusstudie av elevane sine opplevingar av læring på Talentsenteret i Trondheim
Aarberg, Kevin René (Master thesis, 2018)Dei siste åra har elevar med stort læringspotensial fått meir merksemd i samband med realfagssatsinga. Det er ei utbreidd haldning i skulen at dei flinke elevane klarar seg sjølv. Studiar viser at dersom elevar med stort ... -
Tilpasset vurdering i lys av fagfornyelsen - En kvalitativ intervjustudie av vurderingspraksis i naturfag
Jacoby, Sindre (Master thesis, 2022)Høsten 2022 ble starten på det første skoleåret hvor Kunnskapsløftet 2020 var iverksatt i hele grunnskolen og videregående opplæring (Utdanningsdirektoratet, 2022a). Samtidig ble det nye læreplanverkets overordnede del ... -
Tilpasset vurdering i naturfag
Snekvik, Jorun (Master thesis, 2023)Elever med stort læringspotensial har de siste årene fått økt oppmerksomhet, da det har kommet frem at elevgruppen ikke får den tilpassede opplæringen som de har krav på (NOU 2016:14, s. 8). En forståelse for at elevene ... -
Utforskende arbeidsmåter
Elkhafadji, Farah (Master thesis, 2022)I denne oppgaven vil jeg fokusere på elevens forklaringsevner rettet mot utforskende arbeidsmåter. Dette er basert på et opplegg som jeg gjennomførte med en 4.trinns klasse i en skole i Norge. Opplegget heter “den magiske ... -
Utforskende naturfag - Hvordan kan en undervisningpraksis rett opp mot arbeidlivwt gjøre naturfaget utforskende?
Aasebøstøl, Gaute (Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven utforsker hvordan man kan kombinere en utforskende naturfagundervisning med arbeidslivet. Utdanningsvalg får stadig større plass i skolen og det vil være til god hjelp for å gjøre et godt karrierevalg ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
Flemmen, Nora; Kjøraas, Helle Smørsgård (Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
Flemmen, Nora; Kjøraas, Helle Smørsgård (Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Å bruke det man lærer til å lære noe annet. En kvalitativ studie som undersøker overføringsverdi fra talentsenteret til skolen med utgangspunkt i elever med stort læringspotensial
Haugland, Astrid (Master thesis, 2022)Følgende studie har til hensikt å undersøke overføringsverdien mellom talentsenteret og skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i eksisterende og relevant litteratur om elever med stort læringspotensial, samt Vygotskys (1978) ...