Blar i NTNU Open på forfatter "Munkebye, Eli"
-
Læringsutbytte av dybdeundervisning - En kvalitativ studie av elevers begrepsforståelse etter et dybdeundervisningsopplegg
Hugdahl, Magnus (Master thesis, 2017)Den norske skolen preges av et høyt tempo og stor stofftrengsel. Elevene gis ikke mulighet til å lære stoffet i dybden, før de starter opp med neste tema. Konsekvensen blir at det elevene har lært, ikke blir brukt som ... -
Qualifying the science experiences of young students through dialogue - A Norwegian lesson study
Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved (Peer reviewed; Journal article, 2023)Practical and exploratory activities are an important part of science education. However, students’ learning outcomes from such activities require more than just active participation; their experiences must be linked to ... -
Scaffolding i naturfagsundervisningen
Døsvik, Stine (Master thesis, 2019)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ kasusstudie der fokuset ligger på læreren, og hans måter å bruke scaffolding for å veilede elever gjennom en fordypningsoppgave. Fordypningsoppgaven omhandlet temaet verdensrommet, ... -
Studenters erfaring med Team basert læring
Pukstad, Mari Jeanette (Master thesis, 2019)Undervisningsformen Team basert læring (TBL) er en undervisningsmetode der gruppesamarbeid og problemløsning tas med inn i forelesningssalen og skaper nye former for innlæring. Metoden brukes både i Norge og internasjonalt, ... -
Undervisning av kritisk tenkning i naturfag En litteraturstudie av intervensjoner for undervisning av kritisk tenkning i naturvitenskapelige skolefag fra 5. til 10. trinn
Sævik, Håkon Johan (Master thesis, 2021)Skolen har et danningsoppdrag så vel som et utdanningsoppdrag, og å lære elevene å tenke kritisk er en del av selve formålet med skolen. Naturfaget vil ha en sentral rolle i å oppdra kritisk tenkende elever, noe som gjør ... -
«Visste du at hørselen er den siste sansen man mister? Så tenk at du kan ligge i din egen begravelsen og høre hva folk sier» En tematisk analyse om hvordan elever på 5. trinn anvender sin kunnskap om naturvitenskapens egenart i møte med pseudovitenskap
Isaksen, Antonios Xepapadakis (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan elever anvender sin kunnskap om naturen til vitenskapen (NOS) i møte med pseudovitenskap. For å oppnå dette blir 16 elever intervjuet i par gjennom en semistrukturert ... -
Young children’s questions about science topics when situated in a natural outdoor environment: a qualitative study from kindergarten and primary school
Skalstad, Ingunn; Munkebye, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2021)Asking questions is an important way of acquiring information and knowledge and plays a significant role in a child’s learning processes. In this study, we examine what characterises the questions asked by children to their ...