Blar i NTNU Open på forfatter "Mjaavatn, Per Egil"
-
Endring i selvverd - En kvantitativ studie om endring i selvverd hos elever i videregående skole
Fiksdal, Kristin (Master thesis, 2018)Dette er en longitudinell studie som har til hensikt å undersøke hvilke faktorer som forklarer selvverd hos elever ved 1. og 2. trinn på videregående skole. I tillegg undersøkes det hvilke faktorer som viser størst effekt ... -
Er det sammenheng mellom elevenes livsstil og deres selvverd, fysiske selvoppfatning og emosjonelle vansker?
Tørset, Hanne (Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med studien var å undersøke hvorvidt det finnes noen sammenheng mellom selvverd, fysisk selvoppfatning og emosjonelle vansker, vurdert opp mot elevenes livsstil, som innbefatter fysisk aktivitet, ... -
Erfaringer ungdom med moderat synsnedsettelse har med tilrettelegging i skolen.
Bergesen, Torunn (Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel Erfaringer ungdom med moderat synsnedsettelse har med tilrettelegging i skolen. Bakgrunn Synshemming hos barn og ungdom er forholdsvis sjeldent. Elever med moderat synssvekkelse vil tilsynelatende kunne ... -
Faktorer ved skolen som kan bidra til skolevegring - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom angst, skolevegring og et prestasjosorientert læringsmiljø blant elever i VG1
Fiskerstrand Sørensen, Synne (Master thesis, 2018)Norske elevers stadige dårligere psykiske helse, men bedre prestasjon på skolen har blitt diskutert mye i den offentlige debatten. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan faktorer ved skolen, som læringsmiljøet kan bidrar ... -
Feildiagnostisering av ADHD - Er vi gode nok til å se bak atferden?
Olaussen, Malin (Master thesis, 2021)ADHD er den mest utbredte diagnosen blant barn og unge i Norge i dag. Forskere og fagfolk er uenige om diagnosen er underdiagnostisert eller overdiagnostisert. Forskning viser at det er mye feildiagnostisering av ADHD-diagnosen, ... -
Flerspråklige elever som har dysleksi
Handegård, Ann Cathrin Edvardsen (Master thesis, 2021)Andelen elever med minoritetsspråklig bakgrunn er betydelig i grunnskolen i Oslo, og skoleåret 2019/2020 hadde 38,3 prosent av elevene minoritetsspråklig bakgrunn (Oslo kommune Statistikkbanken, 2021). Ansatte ved de ulike ... -
Fra elev til lærling - En kvantitativ studie om endringer i elevenes indre motivasjon, selvoppfatning og tanker om framtiden, fra skole til læretid
Ege, Anette (Master thesis, 2018)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt lærlingene, i overgangen fra vg2 til læretiden, opplever endringer knyttet til selvoppfatning, indre motivasjon og hvordan de orienterer seg mot framtiden. Resultatene ... -
Fra ungdomsskolen til videregående skole - Faktorer som predikerer elevers intensjon om å slutte på skolen
Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil (Journal article; Peer reviewed, 2018)Ved å betrakte bortvalg fra videregående skole som sluttpunktet i en prosess rettes oppmerksomheten mot faktorer som går forut for beslutningen om å slutte. I dette prosjektet undersøker vi i hvilken grad faktorer knyttet ... -
Friluftsliv som verktøy for å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø : en kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere og elever opplever å bruke friluftsliv til å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø
Kristiansen, Vegard S. (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler friluftsliv, relasjoner og klassemiljø. Formålet med denne kvalitative studien er å belyse hvordan friluftsliv kan bidra til å styrke relasjoner og fremme et godt klassemiljø. Problemstillingen ... -
Fysisk aktivitet og psykisk helse - En studie av elever i videregående skole
Jenssen, Marianne Vikestad; Jarlsby, Lise Vibeke (Master thesis, 2019)Målet med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes fysiske aktivitet og psykiske helse. Vi ønsket å se hvilken betydning fysisk aktivitet har for elevenes psykiske helse gjennom tre år på videregående ... -
Før og etter overgangen til VGS - Hvordan opplever elever med IOP i 10.klasse overgangen til vidregående skole sammenliknet med elever uten IOP? Er det forskjeller når det gjelder karakterer, selvoppfatning, motivasjon og akademiske, sosiale og generelle endringsopplevelser i 10.klasse og VG1?
Singstad, Bård Inge (Master thesis, 2017)I masteravhandlingen min har jeg undersøkt hvordan 1011 elever med og uten IOP har opplevd overgangen fra 10 klasse til vgs. Forutsetningen for utvalget var at de hadde deltatt på begge undersøkelsene i prosjektet «Overgangen ... -
Girls suffer: the prevalence and predicting factors of emotional problems among adolescents during upper secondary school in Norway
Haugan, Jan Arvid; Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil (Peer reviewed; Journal article, 2021)This longitudinal, quantitative survey examined factors predicting 1077 Norwegian adolescents` emotional problems during Upper Secondary School (grades I–III, approximately 16–19 years old) considering the following research ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
Rossvoll, Line N.; Gusland, Marthe Marie (Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
Gusland, Marthe Marie; Rossvoll, Line N. (Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter i ... -
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?: En studie av flerspråklighet hos to barn med cochleaimplantat
Ravndal, Ellen (Master thesis, 2012)Bakgrunn: Jeg har mitt arbeid i en barnehage der det går barn som har nedsatt hørsel av ulik type og grad samt hørende barn som skal lære tegnspråk fordi de har døve i sin nære familie. Barnehagen er tilsluttet et statlig ... -
Hvordan kan jeg som lærer fremme trivsel i en elev-lærer-relasjon for å hindre frafall i videregående skole?
Hegg, Hege Moe (Master thesis, 2016)I dagens videregående skole ser man at det er et stort frafall. Hver 3. ungdom velger å slutte utdanningsløpet (Frostad & Mjaavatn, 2016). Frostad og Mjaavatn har i sin forskningsrapport om elevenes skolehverdag lagt fram ... -
Hvordan opplever hørselshemmede elever som benytter seg av tegnspråktolk å bli inkludert i klassemiljøet?
Hofsengen Ødegaard, Laila Karin (Master thesis, 2018)I dagens Norge har vi bare en gjenværende døveskole, og trenden de siste årene har vært at flere hørselshemmede elever velger å gå på sin nærskole. Fra politisk hold står tanken og visjonen sterk om at hørselshemmede elever ... -
Hvordan opplever tunghørte elever hjelpen de får på ungdomsskolen?: Interjvu med tre moderat tunghørte elever på 9. klasetrinn
Nilsen, Anita (Master thesis, 2012) -
Hvordan tilrettelegger pedagogene i barnehagen for førskolebarn med mellomøreproblematikk?
Nordsletta, Tone Helen (Master thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger pedagogen i barnehagen for barn med mellomøre problematikk. Formål: Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan pedagogene i barnehagen tilrettelegger for barn med lette ... -
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?: En kvantitativ studie med fokus på uterommet som læringsarena for 4.-10. trinn i en kommune i Sør-Trøndelag
Opstad, Ann Mari Skogvoll (Master thesis, 2013)Skolen er en institusjon der alle skal gis anledning til realistiske utfordringer og krav. I uterommet er det snakk om kontekstbasert læring, hvor elevene gis førstehåndserfaringer ved å bruke hele kroppen og utnytte flere ...