Blar i NTNU Open på forfatter "Frostad, Per"
-
Effekt av auditiv trening hos barn og unge med auditive prosesseringsvansker i et helhetlig og inkluderende perspektiv
Lundereng, Ellen Margarethe (Master thesis, 2019)Auditive prosesseringsvansker APD (engelsk: Auditory processing disorder) er en felles betegnelse på lyttevansker som skyldes en dysfunksjon i hjernens evne til å tolke auditiv informasjon (American Speech-Language Hearing ... -
En innholdsanalyse av utvalgte norske begrepstester - Kartlegging av grunnleggende begreper viktige i begynneropplæringen i matematikk, sett i et Systematisk begrepsundervisningsperspektiv
Nyborg, Solveig (Master thesis, 2020)Formålet med studien har vært å bli bedre kjent med utvalgte begrepstester som kartlegger elevers grunnleggende begreper. Med dette siktes til analysebegreper som, ut fra et Systematisk begrepsundervisningsperspektiv, ... -
En kvalitativ intervjustudie om hvilke opplevelser og erfaringer foreldre har i møte med Pedagogisk-psykologisk tjeneste
Ålmåsbro, Elin (Master thesis, 2018)Denne studien baserer seg på forskningsintervju med tre foreldre som har barn med behov for hjelp fra pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT). Intervjuene skulle undersøke hvilke erfaringer og opplevelser foreldrene har ... -
En kvantitativ studie av målstruktur i klasserommet, støtterelasjoner og coping hos elever i den videregående skolen i Sør-Trøndelag
Lauvås, Andreas Strømsvik (Master thesis, 2019) -
En kvantitativ studie av sammenhengen mellom målstruktur, støtte fra lærere og hvordan elever ber om hjelp i matematikk og i norsk.
Steen, Amundsen Anne Margrethe (Master thesis, 2020)Formålet med denne kvantitative studien var å undersøke sammenhengen mellom målstruktur, støtte fra lærere og hvordan elevene ber om hjelp i matematikk og i norsk. Forskningsartikkelen er skrevet med den hensikt at den ... -
"En lærer ikke å svømme av å bli kastet ut på dypt vann!" : tilpasset opplæring for elever med Asperger syndrom
Eliassen, Julie Kristin; Indergård, Eli Janne (Master thesis, 2015) -
Et spesialpedagogisk blikk på matematikkundervisninga. «Læreres kunnskapssyn og oppfatninger knyttet til undervisning i matematikk» - en kvantitativ surveyundersøkelse
Langseth, Marte Brattgjerd; Kristiansen, Fredrik (Master thesis, 2021)Formålet har vært å besvare følgende problemstilling: «Har matematikklæreres kunnskapssyn og oppfattelse av undervisning i matematikk noe å si for hvordan de oppfatter undervisningen i matematikk på 4.-7. trinn?». Vi fikk ... -
Fire pensjonerte kvinner forteller om hverdagen med synssvekkelse : hvordan opplever de seg ivaretatt?
Laksforsmo, Jorun Dalheim (Master thesis, 2016)Du møter her en kvalitativ studie basert på fortellingene fra fire pensjonerte kvinner med synshemming. Vi har snakket om hvordan livet ble endret med synssvekkelsen, og her vil det fremgå at mange ting kan gjøres på gammel ... -
Fra ungdomsskolen til videregående skole - Faktorer som predikerer elevers intensjon om å slutte på skolen
Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil (Journal article; Peer reviewed, 2018)Ved å betrakte bortvalg fra videregående skole som sluttpunktet i en prosess rettes oppmerksomheten mot faktorer som går forut for beslutningen om å slutte. I dette prosjektet undersøker vi i hvilken grad faktorer knyttet ... -
Girls suffer: the prevalence and predicting factors of emotional problems among adolescents during upper secondary school in Norway
Haugan, Jan Arvid; Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil (Peer reviewed; Journal article, 2021)This longitudinal, quantitative survey examined factors predicting 1077 Norwegian adolescents` emotional problems during Upper Secondary School (grades I–III, approximately 16–19 years old) considering the following research ... -
Hjelpemiddelteknologi i høyere utdanning: En kvalitativ studie om erfaringer med hjelpemiddelteknologi blant studenter som har en synsnedsettelse.
Kirkaune, Mari K. (Master thesis, 2022)Tittel: Hjelpemiddelteknologi i høyere utdanning: En kvalitativ studie om erfaringer med hjelpemiddelteknologi blant studenter som har en synsnedsettelse. Bakgrunn: Den teknologiske utviklingen har ført til økt bruk av ... -
Hva er matematikkvansker og hvordan kan skolen og PPT hjelpe elever som er i slike vansker?
Brodtkorb, Kristin (Master thesis, 2023)Sammendrag Grunnleggende ferdigheter i matematikk er både nødvendig og hensiktsmessig kunnskap for å kunne klare seg i dagens samfunn. Når matematikk skal læres, så handler det om ferdigheter og forståelse som det forventes ... -
Hvilke erfaringer har rådgivere fra arbeidet med foreldre til små barn med nyoppdaget hørselstap?
Ness, Siri (Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å få kunnskap om rådgivningsarbeid når det gjelder foreldre til små barn med hørselstap. Innføring av hørselsscreening av nyfødte i Norge i 2008, innebærer at rådgivere nå får tidligere kontakt ... -
Hvilke faktorer påvirker ungdomsskoleelevers indre motivasjon for matematikk? En kvantitativ studie.
Drågen, Karoline (Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er å studere den overordnede problemstilling: «Hvilke faktorer i læringsmiljøet har betydning for elevenes indre motivasjon i matematikk?» For å besvare problemstillingen ble de tre følgende ... -
Hvilke forventinger har skolen til PPT og i hvilken grad samsvarer dette med føringer i lovverk, styringsdokumenter og tidligere forskning?
Ansnes, Kjersti (Master thesis, 2013) -
Hvilke oppfatninger er knyttet til matematikkunnskap og matematikkundervisning hos lærere på mellomtrinnet? - En kvantitativ studie
Stroliløkken, Marte (Master thesis, 2021)Problemområde Denne studien bygger på en interesse for hvordan forskjeller i lærerens oppfatninger mulig kan føre til forskjeller i elevenes utvikling i matematikk, og om forskjeller i oppfatning kan bidra til å forebygge ... -
Hvilken oppfatning har lærere av utbytte av samhandling med PP-tjenesten?
Solberg, Elizabeth B. (Master thesis, 2021)Tema i denne studien er skolens utbytte av samhandling med PP-tjenesten. Det er det foretatt en kvalitativ undersøkelse med et utvalg på tre lærere, hvor formålet har vært å få innsikt i hvilken oppfatning lærere har av ... -
Hvor mye er øynene på? : en kvalitativ intervjustudie om pedagogiske utfordringer knyttet til barn med CVI og sammensatte vansker
Flaaten, Madeleine Lorentzen (Master thesis, 2016)Denne oppgaven har satt søkelys på barn med CVI og sammensatte vansker i en pedagogisk sammenheng. Det overordnede målet har vært å belyse utfordringer som oppleves av pedagogisk personell i arbeidet med denne gruppen barn. ... -
Hvordan oppfatter elever og lærere ved en knutepunktskole et godt læringsmiljø for tegnspråklige elever i videregående skole?
Gjelhus, Gina M.B. (Master thesis, 2015)Denne mastergradsoppgaven i audiopedagogikk har som formål å gi mer kunnskap om hva som oppleves som et godt læringsmiljø for tegnspråklige elever ved en knutepunktskole. Jeg ønsker også å se på hvordan et godt læringsmiljø ...