Blar i NTNU Open på forfatter "Knudsen, Cecilie Slinning"
-
Dialekt eller standardtalemål i undervisning i norsk som andrespråk?
Jørgensen, Pernille Romuld (Bachelor thesis, 2019) -
Ekstra, ektra eller ekestara? Når somaliske stavelsesstrukturer møter norsk ortografi
Frøystadvåg, Malin Bakke (Master thesis, 2020)Dette er en av få studier av ortografi i norsk som andrespråk, og den første som tar for seg ortografien til innlærere av norsk med somali som morsmål. Jeg undersøker et utvalg ord som avviker fra bokmålsnormen av 2005, ... -
Grammatikk- og uttaleundervisning for voksne innlærere av norsk – kan man spore en effekt? Resultater fra en intervensjonsstudie
Berg, Miriam Tryti (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven foretok jeg en longitudinell effektstudie, hvor jeg undersøkte hvilke effekter eksplisitt formfokusert grammatikk- og uttaleuttaleundervisning av objektsskift har på voksne S2-innlærere av norsk. I ... -
Ivaretakelse av multietnolekt i lærebøker
Gravem, Eirin Andersen (Bachelor thesis, 2020) -
«Ja vel, kva er tilstrekkeleg norsk da?» Ein kvalitativ studie av ei gruppe innføringslærarar og ordinære lærarar sine forståingar og tankar kring omgrepet tilstrekkeleg dugleik i norsk.
Hjertenæs, Ingrid (Master thesis, 2022)Globalisering og auka innvandring dei siste tiåra har ført til at det norske klasserommet har blitt meir og meir fleirspråkleg. I opplæringslova §2-8 står det at «elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk ... -
"Jeg vil skrive: Bonjour, jag tycker om dej!". En kvalitativ undersøkelse av fire elevers uttrykte flerspråklighet i et transspråkingspedagogisk undervisningsopplegg.
Befring, Anna Maria Solbakken (Master thesis, 2023)Som følger av at det språklige og kulturelle mangfoldet øker i Norge (Språkrådet, 2018; SSB, 2023a, 2023b), øker også antall elever i skolen som har kompetanser i andre språk enn norsk. I denne studien er jeg interessert ... -
“Not as boring as I thought”: Possibilities and challenges of an exploratory approach to grammar in teacher education
Riksem, Brita Ramsevik; Knudsen, Cecilie Slinning (Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen skildrar og diskuterer vi utforminga og gjennomføringa av eit utforskande undervisingsopplegg i grammatikk for lærarstudentar. Tradisjonell grammatikkundervising er typisk assosiert med ei normativ og ... -
Nynorsk i andrespråksopplæringa
Devik, Elise Myrhol (Bachelor thesis, 2019) -
Nynorsk i opplæringen for voksne innvandrere
Haugland, Oda Eriksen (Bachelor thesis, 2020) -
Perceptual Acquisition of Norwegian Close Rounded Vowels by Mandarin Chinese Learners of Norwegian
Knudsen, Cecilie Slinning (Master thesis, 2013)This thesis examines the perceptual acquisition of the Norwegian close rounded vowel inventory by six Mandarin Chinese learners of Norwegian. While Mandarin Chinese only has the close rounded contrast /y/ - /u/, Norwegian ... -
"Sel? Sel? Plutselig?" En kvalitativ studie av utforskende språklek i et muntlig og sosialt samspill mellom andretrinnselever
Skauen, Caroline Emilie Saxegaard (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan andretrinnselever utforsker og leker med språket, hvor jeg tar utgangspunkt i en tekstsamtale mellom tre elever i en konkret skrivesituasjon. For å undersøke dette har jeg ... -
Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :
Borthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning (Journal article; Peer reviewed, 2014)I denne artikkelen ser vi på betydningen til trykklett visst og viser hvordan man kan utføre korpusundersøkelser av semantiske og pragmatiske aspekter ved denne typen ikke-sannhetsfunksjonelle ord. Vi foreslår at de mange ... -
«Siden hun er gammel nå vil jeg hvert fall fortsette å videreføre språket siden hun ikke kan gjøre det selv». En kvalitativ studie av et utvalg ungdommers holdninger til kvensk/norskfinsk språk og kultur i Øst-Finnmark.
Skardal, Kristine (Master thesis, 2022)Siden 1970-tallet har det foregått en mobilisering innenfor den kvenske/norskfinske minoriteten for å revitalisere kulturen og språket til folkegruppa. Mobiliseringa har blant annet resultert i at kvenene/norskfinnene har ... -
Standardtalemål eller dialekt i andrespråksundervisninga?
Hånes, Birgitte Sæter (Bachelor thesis, 2019) -
"TA LIT SMØR PO KNIVEN LEGNEN DET DU HAR I HENEN" En studie av hvordan visuell respons fører til revidring av to andretrinnselevers tekster.
Schive, Johanne (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan visuell respons på elevtekster kan føre til revidering av tekstene deres. Denne responsen forstår jeg gjennom Kvithyld og Aasens (2011) fem teser om funksjonell respons på ...